Elektronicawinkelketen BCC gaat zijn winkels anders inrichten. Zeker dertig winkels worden verkleind en deels voorzien van tafels, om beter het gesprek met de klant aan te kunnen gaan. Dat vertelde CEO Caspar Klinkhamer op de Webwinkel Vakdagen in Utrecht.

Toekomstige succesvolle winkels zijn volgens Klinkhamer omnichannelspecialisten, niet hele grote bakken met ‘long tail assortiment’, schrijft Emerce. En precies daarom gaat de elektronicawinkel haar winkelformule wijzigen: het bedrijf gaat tafels in zijn vestigingen plaatsen om met klanten in gesprek te gaan en ze te voorzien van advies.
“De toegevoegde waarde die wij kunnen bieden is deskundigheid. We kunnen klanten de beste producten adviseren.” Producten die niet meteen hoeven te worden meegenomen, maar aan huis geleverd worden”, zegt Klinkhamer.
Hogere kosten door inflatie
BCC wordt hiertoe volgens Emerce ook deels gedwongen. Door hogere kosten als gevolg van de inflatie, waardoor lonen en (vooral) huren omhoog gaan. “We hebben sinds kort te maken met flinke energiekosten. Verhuurders doen maar weinig aan duurzaamheid.”
Alleen al om die reden wil BCC geen grote winkels meer. “We willen naar gemiddelde van 800 vierkante meter. Daardoor hopen we te kosten te besparen.”
BCC wil de klanten meer gaan helpen met de installatie van elektronica, waaronder zonnepanelen.Daarnaast zal duurzaamheid ook in de winkel aandacht krijgen. “We leiden onze mensen ook als eerstelijnshulp, die klanten naar professionals kunnen doorsturen.”
Mirage, het bedrijf waar BCC samen met onder meer Blokker en Intertoys onder valt, heeft in totaal 600 locaties.