De markt voor slimme huishoudelijke apparatuur is in 2024 gegroeid naar €3,7 miljard. Hoewel het percentage huishoudens met slimme apparatuur gelijk is gebleven aan 2023 (27%), is de totale waarde van de markt met €200 miljoen gestegen. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope onder ruim 5400 Nederlanders.
De populairste producten zijn slimme rolluiken, gordijnen en zonwering. Deze categorieën vertegenwoordigen het grootste deel van de markt, zowel in aantallen als in waarde. Robotstofzuigers blijven populair met een bezit van 11% van de huishoudens. Slimme wasmachines, drogers en vaatwassers laten ook een lichte stijging zien.
De belangrijkste reden voor consumenten om te investeren in slimme huishoudelijke apparatuur is gemak en comfort (52%). Voor veel consumenten zijn de slimme functies een bijkomstigheid (28%) bij de aanschaf van een nieuw apparaat. Een kwart (25%) van de ondervraagden geeft aan dat ze hun oude apparaat hebben vervangen door een slimme variant.
Multiscope is een specialist in online marktonderzoek en heeft voor de zogenoemde achtste editie van de Smart Home Monitor 5.434 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd, representatief voor de Nederlandse bevolking.