Elektro Retail Magazine

Marketing- en reclamecampagne gegenereerd met AI

Iets voor de marketingstrategie van jouw winkel(keten)? DEXTR, een taxi-app van Nederlandse bodem claimt als eerste Nederlandse bedrijf een marketingcampagne die volledig bestaat uit AI-gegenereerde beelden te lanceren. In de campagne wordt gebruik gemaakt van tachtig AI-gegenereerde foto’s. 

Dexter App gegenereerd

De digitale en out of home campagne ‘Waar wil jij naartoe?’, bedacht om de taxi-app DEXTR te promoten, werd ontwikkeld in samenwerking met Amsterdams creatief bureau The Wolfgang Project.

AI-tools zoals Midjourney, Stable Diffusion en Dall-E maken ‘text-to-image’ gegenereerde afbeeldingen mogelijk. Op basis van een nauwkeurige tekstuele omschrijving, prompts genoemd, creëert het programma een beeld. Het levert beelden op van mensen in een bepaalde setting die niet van echt te onderscheiden zijn. Zo kon DEXTR voor zijn campagne meer dan 140 verschillende personen op de achterbank van een taxi krijgen, zonder dat er een camera of modellen aan te pas hoefden te komen. Dit was praktisch onmogelijk geweest zonder AI.

In de campagne vraagt DEXTR aan Nederland waar zij naartoe willen, verwijzend naar de DEXTR-app, waar je eenvoudig een rit van en naar elke gewenste bestemming kunt boeken. Je ziet Sander en Esther voorbijkomen die op weg zijn naar een housewarming, Harm die volledig in kostuum de Slag bij Waterloo gaat naspelen en zelfs een voltallig gezin op de achterbank van een taxi, op weg naar het vliegveld. Vanaf half mei zijn Sander, Esther, Harm en het gezin zichtbaar in de landelijke campagne. Voor de duidelijkheid: Sander, Esther, Harm en het gezin bestaan niet.

Deze nieuwe vorm van marketing kan weleens heel sterk gaan groeien. Niet voor niets wijdde ERM in het januari-nummer een uitgebreid stuk aan AI.

“Het wordt makkelijker om nieuwe ideeën uit te proberen en we kunnen nieuw materiaal produceren op basis van real-time geanalyseerde resultaten”, zegt Martijn Ros, merkstrateeg van de DEXTR-app. “Het is zeker niet zo dat we nooit meer op een andere manier campagnes gaan maken, maar we vonden het wel heel interessant om deze nieuwe tools als één van de eersten op deze manier toe te passen.”

 

Exit mobile version