Kruidvat is opnieuw de onbetwiste nummer 1 winkel als het gaat om het aantal verkooppunten in Nederland. Dat blijkt uit de Top 100 met de winkelformules die het straatbeeld domineren. De hoogst genoteerde winkel die elektra verkoopt staat op plek 13: Blokker. Albert Heijn staat op nummer 2, maar de verwachting is dat de grootgrutter dit jaar weer een plaatsje zal stijgen door de samenwerking met Jan Linders.
Onderzoeksbureau Locatus presenteert de lijst ieder jaar en ook dit keer is er in de top weinig verschuiving te zien. Opvallend is wel dat het gat met nummer 3 Jumbo het afgelopen jaar weer groter is geworden. Een opvallende nieuwkomer is Nelson: hoewel schoenenwinkels het al jaren lastig hebben, is Nelson daar juist een uitzondering op.
Elektrowinkels
De hoogst genoteerde winkel die elektra verkoopt qua aantal verkooppunten is dit jaar Blokker op de 13e plek. Andere opvallende posities zijn Electro World (73), Expert (76) en T-Mobile (89). Verder hebben alle formules vorig jaar wederom minder filialen gekregen: de 100 grootste winkels hadden vorig jaar gezamenlijk 24.411 winkels, dit jaar zijn dat er nog 24.082.
Locatus heeft ook een lijst waarbij gekeken wordt naar het aantal winkelmeters. Supermarkten Albert Heijn en Jumbo doen het in die lijst het beste, gevolgd door de bouwmarkten Praxis en Gamma. Voor wat betreft elektro scoort de MediaMarkt op deze lijst de hoogste positie op 21. In de hele lijst steeg het aantal winkelmeters: van 13,5 naar 13,7 miljoen vierkante meter.
De gehele lijst, inclusief voorgaande jaargangen is via de website van Locatus op te vragen.