Close Menu
    dinsdag 23 september
    Trending
    • ‘AI leidt tot afstandelijke klantrelaties’
    • Lenovo past AI-chatbot Lena aan na ontdekking ernstig beveiligingslek
    • Trust eerste pc-accessoiremerk met officiële ErgoCert-certificering
    • Philips introduceert ultracompacte USB-stick met 128 GB opslagcapaciteit
    • Anker SOLIX introduceert slimme thuisbatterij die met je meegroeit
    • Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden
    • TPV Technology krijgt hoogste duurzaamheidsscore van EcoVadis
    • ‘ACM start campagne om misverstanden over wettelijke garantie aan te pakken’
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Klimaatverandering in de winkelstraat

    25 juli 2023

    De winkelstraten in Nederland laten de afgelopen 6 maanden een gestage groei zien. Hierbij lijkt het winkelgedrag meer af te hangen van temperatuur en neerslag dan van uitverkoopacties of vakanties. Dit meldt Bureau RMC.

    Het voorjaar was koud en nat, zelfs tot twee keer natter dan normaal en dat hield veel shoppers blijkbaar binnen. Na 90 dagen in 2023 stond de teller dan ook op 11% minder drukke winkelstraten dan in 2022. Na zes maanden is die forse achterstand nu verminderd tot -2,5%.

    Opvallend genoeg zien de analisten van Bureau RMC ook geen diepe dalen of hoge pieken meer die het winkelgedrag in voorgaande jaren zo kenmerkten. Bijvoorbeeld met uitverkoop-winkelen in januari of voorjaarsdrukte tijdens de krokusvakantie. Het lijken trends die meer tot het verleden gaan behoren. Een zelfde trend zagen we ook met Kerst en Black Friday in 2022. De huidige winkelstraatshopper lijkt niet meer te porren voor de oude impulsen en lijkt op zoek te zijn naar breder vertier.

     

    Figuur 1. Winkelstraatdrukte per maand 2023 vergeleken met 2022

    Bron: Citytraffic data| bewerkt door Bureau RMC

     

    Tabel 1. Procentuele verschillen in weerdata en winkelstraatdrukte. Positieve percentages geven warmer of natter weer en drukkere winkelstraten aan in 2023 ten opzichte van 2022.

     

    Maand

    Temperatuur

    2023 vs 2022

    Neerslag

    2023 vs 2022

    Winkelstraatdrukte

    2023 vs 2022

    Januari5%148%-2%
    Februari-8%-84%-11%
    Maart-22%607%-15%
    April-6%10%3%
    Mei-6%-22%12%
    Juni13%-84%10%

    Ook hebben de onderzoekers van Bureau RMC geanalyseerd of er op andere dagen wordt gewinkeld en dat blijkt niet het geval: relatief is het drukteprofiel hetzelfde gebleven, alleen de vrijdag is een drukkere winkeldag geworden en de zaterdag een licht rustigere.

    Tabel 2. Drukteverdeling per weekdag voor de eerste halve jaren van 2022 en 2023.

    Weekdag20222023
    Maandag12%12%
    Dinsdag13%13%
    Woensdag14%14%
    Donderdag15%15%
    Vrijdag16%17%
    Zaterdag19%18%
    zondag11%11%

    Een lekkere winkeltemperatuur is blijkbaar een eerste vereiste. Naarmate het warmer wordt, wordt het drukker in de winkelstraten, hetgeen toch wel opvallend is. Betekent dit dat de huidige shopper wenst te winkelen maar ook op het terras wil zitten?

    We weten uit eerder onderzoek uit 2018 dat bij veel neerslag de shopper niet naar de winkelstraat gaat, maar dan ook niet besluit om online te gaan winkelen. Blijkbaar is er geen goede koopneiging. Het omgekeerde lijkt immers wel het geval, bij lekker weer gaat men meer winkelen. Om dit vast te stellen zullen we meer onderzoek moeten doen, maar de eerste tekenen wijzen hier wel op.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticlePhilips introduceert nieuwe externe 2TB SSD
    Next Article Bekroonde gaming monitor van AGON by AOC nu in Nederland

    Related Posts

    Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden

    16 september 2025

    ‘AI-assistenten bedreigen zichtbaarheid van retailers’

    5 september 2025

    Mediamarkt deels over naar JD.com

    1 augustus 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.