Close Menu
    vrijdag 19 december
    Trending
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    • ‘Veel foutieve prijsinformatie in aanloop naar Black Friday’
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Kijktip: AI helpt retailers bij optimaliseren van checkout en retourproces

    27 oktober 2025

    Retailers kunnen hun conversie verhogen en retourstromen beter beheersen door kunstmatige intelligentie (AI) in te zetten bij zowel het afrekenproces als de bezorging. Uit data van meer dan 180 miljoen bestellingen blijkt dat onverwachte verzendkosten en een gebrek aan bezorgopties de belangrijkste redenen zijn waarom klanten afhaken in de checkoutfase. Dat zegt Nicoline Bredt, Partner Manager bij het bezorgplatform Ingrid, in een interview met Emerce TV.

    AI verandert de klantreis.

    Bijna 65 procent van de klanten verlaat het digitale winkelmandje zonder aankoop. Vooral onverwachte kosten aan het einde van het bestelproces zorgen voor frustratie. Slechts een kwart van de consumenten kiest voor de snelste én gratis leveringsoptie. De rest geeft de voorkeur aan goedkopere of flexibelere bezorgmogelijkheden. Volgens Bredt willen consumenten vooral keuzevrijheid: lockers, afhaalpunten en verschillende prijspunten kunnen hierbij helpen.

    AI kan retailers ondersteunen door automatisch de best presterende bezorgstrategieën te adviseren, afhankelijk van markt, producttype en klantlocatie. Het systeem kan zelfs real-time bezorgopties aanpassen tijdens de checkout, gebaseerd op historische data en gedragsanalyses. Dat verhoogt de kans op conversie aanzienlijk, vooral in drukke periodes zoals Black Friday.

    Ook op het gebied van retouren speelt AI een steeds grotere rol. Door veelvuldige retourzenders te herkennen – bijvoorbeeld klanten die kleding kopen voor foto’s en daarna alles terugsturen – kunnen retailers gerichter beleid voeren. Daarnaast helpt AI om retourprocessen te versnellen, zodat artikelen sneller opnieuw verkocht kunnen worden en minder waardeverlies lijden.

    Volgens Bredt ligt de sleutel in het vroeg communiceren van verzendopties en het gebruik van AI om klantgedrag beter te voorspellen. Daarmee wordt niet alleen de klanttevredenheid verhoogd, maar ontstaat ook ruimte voor upselling en loyaliteitsprogramma’s.

    Bekijk op Emerce het volledige interview.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous ArticlePhilips komt met Baristina Plus met optie voor iced coffee
    Next Article ‘Vertrouwen retailondernemers in politiek extreem laag’

    Related Posts

    ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’

    18 december 2025

    Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl

    16 december 2025

    Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts

    15 december 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.