Een derde van de Nederlanders stelt aankopen uit tot Black Friday, blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Overstappen.nl. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar wachten op de kortingen die tijdens deze actieperiode worden aangeboden. Elektronica en mode zijn de populairste productcategorieën.

Black Friday is een jaarlijks terugkerend evenement waarbij veel winkels en webwinkels hoge kortingen geven op hun producten. Naast kleding, cosmetica en elektronica bieden ook internetproviders speciale deals aan.
Het onderzoek van Overstappen.nl toont aan dat leeftijd een rol speelt bij het koopgedrag van consumenten. Jongeren zijn veel meer geneigd om te wachten met aankopen tot Black Friday dan ouderen. Maar liefst 58% van de 18- tot 34-jarigen stelt aankopen uit, tegenover slechts 12% van de 55-plussers.
Elektronica en mode zijn goed voor bijna de helft van alle aankopen die tijdens Black Friday worden gedaan. Ook huishoudelijke apparaten zijn populair met een aandeel van 20%. Meubels worden het minst vaak gekocht tijdens Black Friday; deze categorie vertegenwoordigt slechts 5% van de totale aankopen.