De introductie van de nieuwe iPhone Air door Apple past binnen een bredere wereldwijde trend naar steeds slankere smartphones. Dat stelt marktonderzoeksbureau GlobalData in een analyse na de aankondiging van het apparaat. Volgens het bureau willen fabrikanten zich steeds vaker onderscheiden met het ontwerp van hun toestellen, waarbij met name de dikte een bepalende factor is geworden in het premiumsegment.

GlobalData wijst erop dat de vraag naar ultradunne toestellen wereldwijd groeit, en dat Apple met de iPhone Air strategisch inspeelt op deze ontwikkeling. Door het toestel met een dikte van 5,6 millimeter dunner te maken dan concurrerende modellen zoals de Samsung Galaxy S25 Edge, wil Apple volgens het bureau opnieuw het voortouw nemen in industrieel design. Het slanke ontwerp is volgens de analisten niet alleen bedoeld om op te vallen, maar ook om meer aandacht te vestigen op Apple’s kunstmatige intelligentie-toepassingen binnen het toestel.
De iPhone Air wordt in Europa aangeboden voor een adviesprijs van 1.229 euro. Voor dat bedrag krijgen gebruikers een smartphone met een titanium unibody, een achterkant van Ceramic Shield en een voorkant met het nieuwe Ceramic Shield 2. Het toestel draait op Apple’s nieuwste A19 Pro-chip en beschikt over geüpdatete draadloze technologie.
Volgens GlobalData is de iPhone Air vooral interessant voor consumenten die een premium smartphone willen zonder compromissen op het gebied van prestaties of ontwerp. Apple zou met deze combinatie van design, technologie en prijsstelling gericht zijn op het stimuleren van promoties via verkoopkanalen en het versnellen van de verkoop.