Consumenten kunnen vanaf nu hun favoriete winkels nomineren voor de titel “Leukste Winkel van Nederland”. INretail, de brancheorganisatie voor retailondernemers, heeft dit initiatief gelanceerd om de klantgerichtheid en unieke service van winkeliers te benadrukken. De winnende winkel ontvangt een prestigieuze award en een speciale uiting voor op de winkelpui.

De verkiezing valt samen met de Dag van de Ondernemer, waarmee INretail het belang van winkels voor de Nederlandse economie wil onderstrepen. Naast het aantal nominaties telt ook de kwaliteit van de beoordelingen mee. Consumenten kunnen hun favoriete winkel nomineren via www.deleukstewinkelvannederland.nl en aangeven waarom deze winkel zo bijzonder is. De jury let daarbij op criteria als klantgerichtheid, originaliteit en lokale impact.
Met deze verkiezing wil INretail de aandacht vestigen op het belang van lokale retailondernemers, vooral tijdens de feestdagenperiode wanneer persoonlijke aandacht en service extra gewaardeerd worden. INretail roept consumenten op om hun stem uit te brengen op www.deleukstewinkelvanNederland.nl.
De feestdagen zijn cruciaal voor de Nederlandse retailsector. Het land telt zo’n 85.000 winkels met ongeveer 350.000 medewerkers. In deze periode wordt gemiddeld 10% van de jaaromzet van 157 miljard euro behaald, wat neerkomt op 15,7 miljard euro.