
Gorenje Group wordt voor Hisense de ontwikkelings- en productie-hub voor geheel Europa, waaraan ook productie van Hisense-apparaten worden toegekend. Deze overname moet zorgen voor het optimaler benutten van de productiefaciliteiten en het verhogen van de operationele efficiëntie. Het hoofdkantoor van Gorenje Group blijft in Velenje (Slovenië), waarbij zowel de ontwikkeling als de productie van de bestaande merken binnen Gorenje Group in Europa blijft, maar nu ondersteund door Hisense, “een van de meest technologisch geavanceerde bedrijven ter wereld”, aldus Gorenje in een persbericht.
Hisense heeft aangegeven dat de merken van Gorenje Group, waaronder ASKO, ATAG, Pelgrim en ETNA onafhankelijk blijven opereren. “Deze merken zullen gebruik kunnen maken van de krachtige marketing inspanningen van Hisense (Hisense is o.a. hoofdsponsor WK Voetbal 2018 en Formule 1).”
Gorenje Group heeft sterke posities in Benelux, Centraal- en Oost-Europa, Duitsland en Rusland, en Hisense heeft sterke posities in Azië en Australië. Het samenbrengen van deze twee bedrijven moet een wereldspeler creëren, die in staat is de concurrentie aan te gaan en deze technologisch voor te blijven.
J. van Benthem, CEO van ATAG Benelux: “Als Directie van ATAG Benelux, zijn wij ervan overtuigd, dat wij met deze overname door Hisense een stabiele en strategische eigenaar hebben gevonden om onze Benelux groei-ambitie te ondersteunen. Hisense is een partner met wie wij onze kennis en ervaring – op het gebied van zowel R&D Cooking als keukenretail in de Benelux – kunnen delen en wereldwijd kunnen uitnutten. Wij hechten veel waarde aan de samenwerking met u en gaan ervan uit, dat door deze overname wij onze samenwerking nog verder kunnen uitbreiden en gezamenlijk kunnen groeien.”