Ruim 70 procent van de digitale producten en diensten in Nederland voldoet nog niet aan de eisen van de nieuwe European Accessibility Act (EAA), die op 28 juni van kracht is geworden. Vooral in de e-commerce loopt de naleving sterk achter, blijkt uit onderzoek van MKB-Nederland en VNO-NCW.

De nieuwe Europese wet verplicht onder meer webwinkels om hun platforms toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. Denk daarbij aan het gebruik van schermlezers, navigatie met het toetsenbord en voldoende kleurcontrast. Uit het onderzoek blijkt dat 71 procent van de Nederlandse e-commercewebsites hier nog niet aan voldoet. Vooral navigatieproblemen en het ontbreken van alternatieve tekst bij afbeeldingen vormen knelpunten.
Volgens Mohamed Nabih, projectleider digitale toegankelijkheid bij MKB-Nederland en VNO-NCW, onderschatten veel ondernemers de impact van de wet. “De EAA is geen vrijblijvende richtlijn. Webshops die niet toegankelijk zijn, riskeren boetes en sluiten miljoenen potentiële klanten uit.” De Europese Commissie schat dat ongeveer 20 procent van de EU-bevolking een beperking heeft, wat in Nederland neerkomt op meer dan 2,5 miljoen mensen.
Toegankelijkheid kan volgens MKB-Nederland ook commerciële voordelen opleveren. Uit het onderzoek blijkt dat toegankelijke webshops gemiddeld een hogere klanttevredenheid kennen en lagere bounce rates laten zien. Daarnaast draagt het bij aan een sterker merkimago en bredere doelgroepbereik.