Close Menu
    zondag 21 december
    Trending
    • ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    GfK: Omzetstijging huishoudelijke apparaten

    12 februari 2015

    Alle non-food markten bij elkaar opgeteld laten een omzet plus zien van 1,9% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het vierde kwartaal van 2014 laten de markten van Groot- en Klein Huishoudelijke apparaten, Fietsen, en Telecom een omzetgroei zien. De omzet in Consumenten Elektronica, Doe Het Zelf en Entertainment begint te stabiliseren. Foto, Boeken, IT, Fashion en Toerisme vertoonden geen groei. Dit blijkt uit de Q4 rapportage van GfK Retail Reports.

    Grafiek-omhoogMet een ruime 14% omzetgroei in het laatste kwartaal van 2014 overtreft de groei van de Groot Huishoudelijk apparaten de verwachtingen. De positieve ontwikkelingen op de huizenmarkt en de toename van energie zuinige apparaten vormen een goede basis voor de groei in verkopen van keukens, witgoed en alle keukenapparatuur.

    Met een omzetgroei van 7% ten opzichte van het 4e kwartaal in 2013, leveren Klein Huishoudelijke apparaten een belangrijke bijdrage aan het herstel van de elektro-markt. De kleine keukenapparaten stegen het hardst. Dit segment groeide in het 4e kwartaal bijna 10% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het waren voornamelijk friteuses, bakplaten, keukenmachines, blenders, sapcentrifuges, en contactgrillen die de weg naar de consument wisten te vinden.

    De omzet van Consumenten Elektronica en de Doe Het Zelf markt heeft zich inmiddels in het vierde kwartaal enigszins gestabiliseerd met een omzetdaling van respectievelijk 1,5% en 0,5%. In de Consumenten Electronica markt zien we wel een verbeterde televisieverkoop en positieve groei van audio producten.

     

    Spectaculair

    Ronduit spectaculair is de groei van fietsverkopen. In het laatste kwartaal van 2014 is er een ware run op (elektrische) fietsen ontstaan. De omzet stijgt in het vierde kwartaal met 48% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een belangrijke reden hiervan is de aankondiging van een beperking van de onbelastbare vergoeding van fietsen door de werkgever per 1 januari 2015.

    Ook de Smart- en Mobile Phone markt laat het laatste kwartaal van 2014 een positieve ontwikkeling zien. Dit is een duidelijk gevolg van de nieuwe toestelreleases die aan het einde van Q3 zijn geïntroduceerd. De opmars van Sim Free toestellen zet verder door. In het vierde kwartaal van 2014, is 53% van de nieuwe toestellen een Sim Free toestel. In december 2014 ligt het aandeel van Sim Free zelfs op 56%. Een nieuw record en Sim Free wordt hiermee ‘marktleider’.

    De markt voor fysieke entertainment producten eindigt met een minimale omzetplus van 0,1% in vergelijking met Q4 van 2013. De verkoop van DVD’s en CD’s blijft dalen. We zien wel in het vierde kwartaal een stijging in de verkoop van consoles met 55% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De markt voor digitaal entertainment eindigt met groeicijfers. GfK schat in dat de omzet van de digitale muziek markt in het vierde kwartaal met 19,9% is gestegen ten opzicht van Q4 2013.
    Een aantal markten zoals Foto, IT, Fashion, Toerisme en Boeken vertoonde in het vierde kwartaal een omzetdaling variërend tussen de 15,7% en 2,4 %.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous ArticleMedia Markt maakt werk van pijlsnelle bezorging
    Next Article Nieuwe CEO BSH Huishoudappparaten

    Related Posts

    MediaMarkt komt mogelijk in Chinese handen

    28 juli 2025

    ATAG Benelux wandelt € 2.000,- bij elkaar voor Jeugdfonds Sport & Cultuur

    7 maart 2025

    Chinees JD.com aast op MediaMarkt

    6 februari 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.