Close Menu
    dinsdag 21 oktober
    Trending
    • Samsung aanwezig op CES met ‘grootste stand ooit’
    • CES Unveiled Europe keert terug naar Amsterdam ‘met focus op innovatie en samenwerking’
    • Ook in 2026 weer Nederlandse handelsmissie naar technologiebeurs CES in Las Vegas
    • Brekr introduceert longtail e-bike L250 ‘voor stedelijk vervoer’
    • MediaMarkt biedt same day delivery nu ook in Rotterdam en Dordrecht aan
    • ‘iPhone Air onderstreept wereldwijde trend naar ultradunne smartphones’
    • Logitech lanceert opvolger van iconische muis
    • Bol introduceert vernieuwd Grote Speelgoedboek met doe-katern en interactieve app
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    GfK: Dalende verkopen door corona maar er is hoop op snel herstel

    23 maart 2020

    GfK heeft een pagina geopend waar alle rapporten, webinars en onderzoeken betreffende het coronavirus zijn gebundeld en gratis zijn te raadplegen. Het gaat om www.gfk.com/coronavirus

    In een van deze onderzoeken wordt gekeken naar hoe consumenten zich gedragen als er sprake is van een totale lock down, met China als blauwdruk. Dit was het eerste gebied dat werd getroffen door COVID-19 en wat hier gebeurde kan een goed voorbeeld zijn voor andere landen nu het virus zich razendsnel over de wereld verspreidt.

    Op het moment dat Chinese consumenten begonnen aan zelf-quarantaine daalden het consumentenvertrouwen en de verkopen sterk. Dit had drie oorzaken: winkels sloten de deuren, de gehele aanvoerketen haperde en consumenten stelden hun aankoopbeslissingen uit omdat hun inkomens werden geraakt.

    De traditionele verkopen daalden met maar liefst 80 procent in bepaalde weken waarin de winkels dicht gingen. Hoewel het online verkoopkanaal een toename zag, kon dit op geen enkele manier deze terugval goedmaken.

    Aan de andere kant was er een toename in de verkoop van tech-apparatuur, zoals laptops. Dit geeft aan dat wie de logistiek op orde heeft, in dergelijke situaties de risico’s een beetje kan spreiden. Maar aan de andere kant nam de algehele onlineverkoop van tech-apparatuur slechts gering toe en werden de niet direct noodzakelijke aankopen gestaakt.

    Hoewel in China het ergste achter de rug lijkt, is het afgenomen consumentenvertrouwen nog steeds merkbaar. Een derde van de consumenten zegt voorlopig geen grote aankopen te zullen doen. Dit is vooral merkbaar in de grote steden.

    Aan de andere kant vertellen Chinese consumenten aan het GfK dat zij verwachten dat deze economische teruggang slechts tijdelijk zal zijn. Bijna de helft verwacht een herstel in het derde kwartaal.

    De impact op retailverkopen was kort, heftig en verwoestend. Nu het dieptepunt voorbij is, laat het onderzoek zien dat de consumptie in China weer langzaam op gang komt.

    Opleving in Q3
    Met deze gegevens als uitgangspunt heeft GfK ook gekeken naar de markten in de VS en Italië. Gaan deze en andere markten ook te maken krijgen met dergelijke omzetverliezen?

    Volgens GfK’s Coronavirus Consumer Pulse hebben meer dan twee derde van de Amerikanen actief maatregelen getroffen tegen het virus. Een van deze maatregelen is het vermijden van plaatsen waar veel mensen samen komen, waaronder winkels.

    Een soortgelijk patroon voltrok zich in Italië. Voor de lock down namen de online verkopen toe, zowel in de sectoren food als non-food.

    In die gebieden waar stringente maatregelen van kracht zijn of consumenten massaal aan zelf-quarantaine doen, heerst over het algemeen een negatieve sfeer als het gaat om aankopen. Maar GfK denkt dat dit niet voor de lange duur zal zijn. Het bureau geeft aan dat consumenten verwachten dat er in het derde kwartaal een opleving zal zijn.

    Voorlopig zullen de verkopen van duurzame producten zoals auto’s maar ook van huishoudelijke artikelen sterk teruglopen. Maar dit als is in alle segmenten het geval, stelt GfK. Zo nemen de verkopen van vriezers in bepaalde markten een vlucht omdat mensen zich voorbereiden op een lang verblijf in huis.

    Voor meer inzichten en onderzoeksresultaten van GfK, ga naar www.gfk.com/coronavirus

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleSteeds stillere winkelstraten door corona
    Next Article ElectronicPartner Nederland: onze service gaat door!

    Related Posts

    Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden

    16 september 2025

    ‘AI-assistenten bedreigen zichtbaarheid van retailers’

    5 september 2025

    Mediamarkt deels over naar JD.com

    1 augustus 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.