Close Menu
    vrijdag 19 december
    Trending
    • ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Gebruik van fysieke winkels blijft dominant, aldus retailexpert

    26 juni 2025

    Ondanks het beeld van toenemende leegstand en faillissementen onder winkelketens, groeit de fysieke retailsector juist meer dan verwacht. Dat stelt retailexpert Hans van Tellingen, directeur van marktonderzoeksbureau Strabo. Volgens hem is de gedachte dat stenen winkels het afleggen tegen webwinkels onterecht. “De retail groeit en bloeit veel meer dan verwacht”, stelt Van Tellingen in een gesprek met De Castricummer.

    A woman in a tv shop
    Gen Z in een elektronicawinkel. Beeld: ChatGPT.

    Tijdens de coronapandemie werd gevreesd voor een structurele leegloop van winkelstraten, maar het tegenovergestelde bleek het geval. “Het Planbureau voor de Leefomgeving voorspelde dat de leegstand zou toenemen van 7 procent tot boven de 30 procent. Het tegenovergestelde gebeurde: de leegstand nam juist af van 8 (2020) naar 6 procent (2022, 2023 en 2024),” aldus Van Tellingen tegenover de krant. Dat grote ketens als Blokker, BCC en Big Bazar verdwenen, ontkent hij niet, maar hij benadrukt dat discounters als Action en Primark, evenals ketens als Elektroworld en Rituals, juist goed presteren.

    Webwinkels kampen volgens Van Tellingen met structurele problemen. “Webwinkels maken vrijwel geen winst. Het is niet voor niets dat de webwinkel Coolblue stenen winkels is gaan openen.” Hij wijst erop dat fysieke winkels profiteren van impulsaankopen – wat hij de “lange kassabon” noemt – en dat jongere generaties juist weer vaker naar fysieke winkels trekken. “We zien dat de mensen in generatie Z, dus de mensen onder de 28, die opgegroeid zijn met het internet, weer meer in fysieke winkels gaan kopen.”

    Van Tellingen heeft ook duidelijke ideeën over beleid: gratis parkeren, lagere belastingen voor fysieke winkels, en omzetafhankelijke huurprijzen. “In ons land komt 45 procent van de klanten met de auto. Zij zijn verantwoordelijk voor 61 procent van de omzetten in de winkels.” Hij pleit daarom voor beleid dat het fysieke winkellandschap ondersteunt, en noemt de huidige lastenverdeling onrechtvaardig: “Het is juist de e-commerce die vervuilend is, vanwege de vele pakketbezorgingen.”

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous ArticleIFA lanceert IFA Innovation Awards om ‘baanbrekende technologieën te bekronen’
    Next Article Deskundigen waarschuwen voor negatieve invloed kindersmartwatches op ontwikkeling

    Related Posts

    Ook ShowStoppers keert weer terug tijdens technologiebeurs CES 2026

    27 november 2025

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Voormalige Blokker-franchisers starten eigen winkelketen onder naam Allesz

    6 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.