Ondanks het beeld van toenemende leegstand en faillissementen onder winkelketens, groeit de fysieke retailsector juist meer dan verwacht. Dat stelt retailexpert Hans van Tellingen, directeur van marktonderzoeksbureau Strabo. Volgens hem is de gedachte dat stenen winkels het afleggen tegen webwinkels onterecht. “De retail groeit en bloeit veel meer dan verwacht”, stelt Van Tellingen in een gesprek met De Castricummer.

Tijdens de coronapandemie werd gevreesd voor een structurele leegloop van winkelstraten, maar het tegenovergestelde bleek het geval. “Het Planbureau voor de Leefomgeving voorspelde dat de leegstand zou toenemen van 7 procent tot boven de 30 procent. Het tegenovergestelde gebeurde: de leegstand nam juist af van 8 (2020) naar 6 procent (2022, 2023 en 2024),” aldus Van Tellingen tegenover de krant. Dat grote ketens als Blokker, BCC en Big Bazar verdwenen, ontkent hij niet, maar hij benadrukt dat discounters als Action en Primark, evenals ketens als Elektroworld en Rituals, juist goed presteren.
Webwinkels kampen volgens Van Tellingen met structurele problemen. “Webwinkels maken vrijwel geen winst. Het is niet voor niets dat de webwinkel Coolblue stenen winkels is gaan openen.” Hij wijst erop dat fysieke winkels profiteren van impulsaankopen – wat hij de “lange kassabon” noemt – en dat jongere generaties juist weer vaker naar fysieke winkels trekken. “We zien dat de mensen in generatie Z, dus de mensen onder de 28, die opgegroeid zijn met het internet, weer meer in fysieke winkels gaan kopen.”
Van Tellingen heeft ook duidelijke ideeën over beleid: gratis parkeren, lagere belastingen voor fysieke winkels, en omzetafhankelijke huurprijzen. “In ons land komt 45 procent van de klanten met de auto. Zij zijn verantwoordelijk voor 61 procent van de omzetten in de winkels.” Hij pleit daarom voor beleid dat het fysieke winkellandschap ondersteunt, en noemt de huidige lastenverdeling onrechtvaardig: “Het is juist de e-commerce die vervuilend is, vanwege de vele pakketbezorgingen.”