Close Menu
    zondag 16 november
    Trending
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    • Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Fysieke muziekmarkt krimpt verder

    2 mei 2018

    Het omzetaandeel van fysieke geluidsdragers bedraagt nog 32 procent van de totale muziekmarkt, meldt RetailNews. De muziekmarkt groeide als geheel met tien procent, wat volledig is toe te schrijven aan de  streamingsdiensten.

     

    De Nederlandse muziekindustrie was vorig jaar goed voor 170,5 miljoen euro omzet. Streamingdiensten nemen daarvan inmiddels 108,6 miljoen voor hun rekening, een groei van ruim 28 procent en goed voor een marktaandeel van 63,8 procent. De omzet van fysieke producten daalde met 10,5 procent naar 54,8 miljoen euro. Drie jaar geleden bestond nog bijna de helft van de markt uit fysieke geluidsdragers. Brancheorganisatie NVPI verwacht dat het aandeel van streaming nog verder zal toenemen.

    De omzet uit vinyl nam juist met bijna een kwart toe en is inmiddels goed voor 30,6 procent van de totale fysieke verkoop. Vorig jaar zijn er vijf winkels bijgekomen die zich puur op lp’s richten, zegt projectmanager Esther Vollebregt van Record Store Day tegen de NOS. “De consument gaat graag naar een platenwinkel, omdat je daar wordt geholpen door mensen die verstand hebben van muziek en er liefde voor koesteren.”

    Bron: RetailNews

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleETNA combi-oven voor derde keer op rij best beoordeeld
    Next Article Muziek met een luchtje

    Related Posts

    Teufel introduceert draagbare hifi-speaker MOTIV XL

    24 september 2025

    Bijzonder: Lexon en Jeff Koons brengen iconisch kunstwerk als speaker en lamp op de markt

    26 augustus 2025

    MediaMarkt komt mogelijk in Chinese handen

    28 juli 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.