Fairphone heeft begin dit jaar een rebranding doorgevoerd waarbij de nadruk in de communicatie niet langer uitsluitend ligt op duurzaamheid, maar ook op de kwaliteit van het product zelf. Het Nederlandse bedrijf wil hiermee een breder publiek aanspreken, zonder de oorspronkelijke missie van eerlijke productie en duurzaamheid los te laten. Dat meldt Tweakers na een interview met medeoprichter Miquel Ballester Salvà.

De wijziging in strategie komt na een moeilijk 2023, waarin Fairphone een verlies van 20,5 miljoen euro leed en de verkoop van smartphones met bijna 14 procent terugliep. In 2024 wist het bedrijf de weg omhoog weer te vinden. Volgens Ballester Salvà heeft Fairphone inmiddels meer toestellen verkocht en opnieuw winst geboekt. De rebranding moet zorgen voor een scherper beeld van de doelgroep en voor een grotere merkbekendheid. “We willen laten zien dat een Fairphone niet alleen een ethische keuze is, maar ook gewoon een goede telefoon,” aldus Ballester Salvà.
Nieuwe merkstrategie in nieuwe toestellen
De rebranding heeft ook gevolgen voor het productontwerp. Hoewel er geen grote veranderingen op komst zijn, zal de nieuwe merkstrategie volgens Ballester Salvà zichtbaar zijn in toekomstige toestellen. Een directe opvolger van de Fairphone 5, die in 2023 verscheen, wordt momenteel ontwikkeld. Tegelijkertijd blijft het bedrijf inzetten op lange levensduur en repareerbaarheid, waarbij onderdelen zoals accu’s en schermen door de gebruiker zelf te vervangen zijn.
Naast consumenten richt Fairphone zich in toenemende mate op de zakelijke markt. Bedrijven zouden volgens het bedrijf meer oog hebben voor de totale gebruikskosten over meerdere jaren, waarbij Fairphones door hun repareerbaarheid gunstig uitvallen. Ook breidt Fairphone zijn productaanbod uit; naast smartphones verkoopt het sinds kort ook oortjes en een koptelefoon.
Onderbelicht thema
Volgens Ballester Salvà blijft sociale duurzaamheid, zoals eerlijke lonen in de productieketen, een onderbelicht thema in de sector. Fairphone probeert daarin het verschil te maken en pleit voor meer inzet van grote fabrikanten. Ondanks beperkingen in de toeleveringsketen lukt het Fairphone inmiddels om 70 procent van de gebruikte materialen op eerlijke wijze te verkrijgen. Het bedrijf verwacht dat dit percentage bij toekomstige modellen verder zal stijgen.