Close Menu
    zondag 16 november
    Trending
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    • Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Faillissementsgolf in de retail verwacht

    5 augustus 2023
    Europese retailers hebben steeds meer moeite om overeind te blijven. Daarvoor waarschuwt Allianz Trade, die onderzoek doet naar de stand van zaken in de sector. De kredietverzekeraar waarschuwt voor een golf aan faillissementen als gevolg van de alsmaar stijgende kosten. Maar ondanks de hoge inflatie en het zeer lage consumentenvertrouwen, blijven consumenten volgens Allianz wel meer geld uitgeven dan gedacht. Deze bestedingen zijn echter niet voldoende om de sector stevig overeind te houden.

    Allianz Trade wijst daarbij op grote retailers die recent in de problemen zijn gekomen zoals modemerken Scotch & Soda, de Score Groep en fietsenfabrikant VanMoof. “Volgens onze researchafdeling is de kans op grote faillissementen van bedrijven met een jaaromzet vanaf 50 miljoen euro sterk gestegen”, aldus risicodirecteur Johan Geeroms tegen persbureau ANP.

    2,4 miljard aan omzet verloren gegaan

    Vorig jaar gingen volgens Geeroms zestien concerns met een totale omzet van meer dan 5 miljard euro failliet en dit jaar gaat het steeds harder. Alleen al in het eerste kwartaal kwamen volgens hem elf bedrijven in de financiële problemen, waarbij 2,4 miljard euro aan omzet verloren ging. Modeketens, warenhuizen en e-commercespecialisten lopen daarbij volgens Allianz Trade het grootste risico.

    “Juist de grote ketens en merken moeten veel investeren. Vaak hebben ze al een grote schuldenlast. Door de stijgende rente, bovenop alle andere stijgende kosten, wordt het steeds moeilijker om aan de verplichtingen te voldoen.”

    De kredietverzekeraar constateert -in lijn met cijfers van statistiekbureau CBS- dat er in Nederland op een breed front een omzetstijging te zien is in de retailsector. Maar volgens Geeroms komt dat alleen door prijsverhogingen. “Kijk je naar het volume dan zie je een daling. Met veel retailers gaat het slecht, ook al zien ze hun omzet stijgen. Velen kampen met een hoge voorraad die mogelijk tegen dumpprijzen de markt op moet. Per saldo gaan ze er op achteruit.”

    De retailsector heeft volgens de directeur ook genoeg andere zorgen. Het gaat onder meer om het tekort aan personeel, de stijgende lonen en de hogere energiekosten. Voor veel producten zijn die hogere kosten niet zomaar door te berekenen aan klanten, want dat kan omzet en marktaandeel kosten. Ook is de aanvoer van producten sinds corona een heet hangijzer. Veel retailers zoeken daardoor oplossingen dichter bij huis. “Maar ook dat heeft direct prijs- en margegevolgen. Als jouw concurrent goedkoop in Azië blijft inkopen dan leg je het af”, aldus Geeroms tegen ANP.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleASUS onthult Zenfone 10: compacte en krachtige smartphone
    Next Article ETD Academy wint Red Dot Design Award

    Related Posts

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact

    11 november 2025

    Shein opent eerste fysieke winkel, en er zijn meer in aantocht

    5 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.