Close Menu
    vrijdag 19 december
    Trending
    • ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Expert: Black Friday wordt Black Week en zelfs Black November

    3 november 2025

    Black Friday blijft een belangrijk moment voor de elektronicamarkt, maar de manier waarop consumenten kopen verandert snel. Uit onderzoek van Expert.nl blijkt dat consumenten hun aankopen steeds beter plannen, eerder beginnen met vergelijken en zich minder laten leiden door impulskortingen. Hierdoor spreiden de verkopen zich over de hele week, terwijl de totale omzet in elektronica licht blijft groeien.

    Waar Black Friday ooit draaide om één koopdag vol piekaanbiedingen, is het fenomeen inmiddels uitgegroeid tot een complete ‘Black Week ‘. Veel winkels starten hun acties dagen eerder, waardoor consumenten niet langer wachten tot de vrijdag zelf. Volgens gegevens van Betaalvereniging Nederland daalde het aantal pin-transacties op de dag van Black Friday 2024 met circa 5% ten opzichte van 2023, terwijl de totale weekomzet juist steeg. Daarmee is duidelijk dat consumenten hun aankopen steeds vaker verspreiden over meerdere dagen.

    Binnen de categorie consumentenelektronica werd in 2024 een omzetgroei van 3,6% gemeten ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit cijfers van GfK over de zogenoemde Tech & Durables-markt. Consumenten rekenen minder vaak af, maar geven per aankoop meer uit. Grote aankopen zoals televisies, laptops en huishoudelijke apparaten worden bewuster gepland, vaak na weken van online oriëntatie. Volgens Thuiswinkel.org en onderzoeksbureau Motivaction reserveerden Nederlandse consumenten in 2024 gemiddeld €378 voor Black Friday (+15% t.o.v. 2023).

    Hoewel Black Friday nog altijd vooral een online evenement is, laat data van iDEAL en de Betaalvereniging zien dat de piek op vrijdag zelf afvlakt. In 2024 lag het aantal online transacties iets lager dan in 2023, maar de weekomzet lag ongeveer 5% hoger dan normaal . Dit bevestigt de verschuiving naar vroegere oriëntatie en aankoopgedrag.

    De gemiddelde consument kijkt inmiddels verder dan alleen korting, meldt Expert. Prijs blijft belangrijk, maar kwaliteit, levertijd en service worden steeds vaker doorslaggevend. Uit onderzoek van Techniek Nederland blijkt dat betrouwbaarheid bij de aankoop van elektronica zwaarder weegt dan prijs bij 62% van de consumenten. Daarmee groeit de rol van merkwinkels en betrouwbare webshops die transparantie en zekerheid bieden.

    Voor 2025 verwacht Expert.nl dat deze trend zich verder doorzet, om deze reden staat bij Expert heel november in het teken van korting met een ‘Black november’ actie. De nadruk verschuift van extreme korting naar waarde, transparantie en duurzaamheid. Retailers spelen hierop in met langere campagneperiodes, duidelijkere communicatie over levertijden en servicegerichte bundelaanbiedingen.

    “De consument van nu wil meer vrijheid en duidelijkheid,” zegt een Menno Visser van Expert.nl. “Volgens brancheonderzoeken zal de verschuiving naar langere kortingsperiodes en meer aandacht voor waarde in 2025 verder toenemen. Retailers anticiperen hierop met transparantere communicatie en servicegerichte campagnes.”

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous ArticleSample Sale Trade Mart Utrecht op 10 november biedt retailers kans op voordelige inkoop
    Next Article Ook HelloTV start Black Friday-maand, met ‘laagsteprijsgarantie’

    Related Posts

    ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’

    19 december 2025

    faytech introduceert langwerpige schermen voor winkelcommunicatie

    19 november 2025

    Pop-upwinkel voor verloren pakketten keert terug in Hoog Catharijne

    17 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.