De Europese Commissie wil het recht op reparatie van goederen voor consumenten uitbreiden, schrijft de NOS. Zowel binnen als buiten de wettelijke garantietermijn moeten reparaties van goederen gemakkelijker en goedkoper worden. Dat moet er op termijn leiden tot besparingen voor de consument en de doelstellingen van de Europese Green Deal ondersteunen.

Dat staat in een speciaal en omvangrijk voorstel dat vorige week is gepresenteerd. Als het aan de Commissie ligt worden fabrikanten verplicht vijf tot tien jaar na aankoop de optie van reparatie aan te bieden. Ook zijn er digitale productpaspoorten geïntroduceerd, waarin staat hoe zuinig en hoe makkelijk iets te repareren is. Met die informatie kunnen consumenten duurzamere keuzes maken.
Reparatie is binnen het ERT-kanaal al jaren onderwerp van gesprek. Steeds meer fabrikanten proberen hun producten duurzamer te ontwerpen, waarbij onderdelen makkelijker kunnen worden vervangen en zogenoemde recommerce-bedrijven floreren. Verder roept branchevereniging INRetail meer en beter rekening te houden met duurzaamheid en reparatie.
Het voorstel zal moeten zorgen dat meer producten worden gerepareerd binnen de wettelijke garantieperiode en dat consumenten gemakkelijker en goedkoper technisch herstelbare producten (zoals stofzuigers of binnenkort tablets en smartphones) kunnen laten repareren wanneer de wettelijke garantieperiode is verstreken of wanneer het goed door slijtage niet meer functioneert. “We moeten af van het model ‘maken en weggooien’ dat zo schadelijk is voor onze planeet”, zegt Eurocommissaris Frans Timmermans.
Het Nederlandse Fairphone doet daar al jaren een poging toe, middels duurzame smartphones waarbij specifieke zaken als camera en batterij makkelijker te vervangen zijn. ABN Amro en de overheid staken daar onlangs nog een flink aantal miljoenen in.
Het voorstel van de Europese Commissie moet nog worden aangenomen door het Europees Parlement en de lidstaten.
