Ondanks dalende kosten blijven veel ondernemers aarzelen om over te stappen op elektrische bedrijfswagens. Dat blijkt uit een analyse van leasemaatschappij Ayvens. Volgens het bedrijf zijn de totale kosten van elektrische bestelbussen inmiddels vaak lager dan die van dieselvarianten, vooral bij lease, maar speelt financiële onzekerheid ondernemers parten. Ayvens wijst erop dat met de invoering van de eerste zero-emissiezones in 2025 de noodzaak tot overstappen groeit. Dat meldt de leasemaatschappij in een persbericht.

Op dit moment is slechts 4,6 procent van het Nederlandse wagenpark elektrisch, terwijl vanaf 2027 oudere dieselbedrijfswagens uit steeds meer binnensteden worden geweerd. In 2029 moeten alle dieselvarianten daar verdwijnen. Volgens Roy Driessen, Segment Director LCV bij Ayvens Nederland, kan het aandeel elektrische voertuigen snel stijgen via leaseconstructies. “Dan hoeven ondernemers niet ineens fors te investeren en ligt het risico bij de leasemaatschappij,” zegt hij.
De grootste drempel blijft volgens Ayvens de financiële situatie van ondernemers, zeker na de coronajaren. Toch liggen de maandelijkse leasekosten voor een elektrische bus tot 100 euro lager dan die van een nieuwe dieselvariant. Bovendien komen de aanschafprijzen dichter bij elkaar, onder meer doordat dieselbusjes hun BPM-vrijstelling zijn kwijtgeraakt.
Ook externe factoren versnellen de omschakeling. Steeds meer opdrachtgevers eisen emissievrij vervoer in binnensteden, wat elektrische bussen een concurrentievoordeel geeft bij aanbestedingen. Volgens Driessen wordt elektrisch rijden hierdoor voor veel ondernemers noodzakelijk om opdrachten binnen te halen.
Hoewel ondernemers met beperkte financiële middelen nog aanspraak kunnen maken op ontheffingen, adviseert Ayvens ondernemers met investeringsruimte om snel over te stappen. Zo kunnen zij hun logistieke processen al aanpassen aan de eisen van de toekomst en zich sterker positioneren in een veranderende markt.