Electrolux Group heeft drie jaar eerder dan gepland z’n eigen klimaatdoelstellingen gehaald. Dit blijkt uit het Electrolux Group Sustainability Report 2022 dat onlangs is gepubliceerd.
Het concern heeft zijn directe en indirecte broeikasgasemissies met 82% verminderd ten opzichte van 2015. Het oorspronkelijke doel was om dit in 2025 met 80% te hebben verminderd. De emissies wanneer producten in gebruik zijn daalden ook met meer dan 25% ten opzichte van 2015, wat in lijn is met de 25% reductiedoelstelling van het bedrijf tegen 2025. Dit betekent dat het bedrijf zijn wetenschappelijk onderbouwde doelstelling voor 2025 drie jaar eerder dan gepland heeft bereikt.
“Wij behoorden tot de eerste 100 bedrijven die een wereldwijde ambitieuze klimaatdoelstelling vaststelden – en nu behoren we tot de allereerste bedrijven die deze doelstelling halen. Als leider in duurzaamheid hebben we de verantwoordelijkheid om te tonen wat mogelijk is en dit resultaat doet precies dat,” zegt Jonas Samuelson, Electrolux Group CEO.
“Ons werk stopt hier niet. We zijn al bezig met de goedkeuring van onze nieuwe wetenschappelijk onderbouwde doelstelling terwijl we voortdurend werken aan een duurzamer bedrijf via onze activiteiten, producten en de manier waarop we consumenten in staat stellen duurzamer te leven,” voegt Vanessa Butani, Electrolux Group VP Sustainability, toe.
Doorbraak
Een doorbraak op het gebied van duurzaamheid was de introductie van een assortiment inbouwkoelkasten met een Ecometer, die consumenten helpt om energiezuinigere keuzes te maken, en een binnenkant gemaakt van minstens 70% gerecycled plastic. Ook op het gebied van wassen is er duurzaam nieuws: de nieuwe voorladers besparen gemiddeld meer dan 450 liter water per jaar in vergelijking met een bovenlader.
Tegen eind 2022 waren 55% van de fabrieken van de Electrolux Group gecertificeerd voor het “Zero Waste to Landfill”- programma. Tegen 2025 moeten alle vestigingen zijn gecertificeerd. Het doel van het Zero Waste to Landfill-programma is om tegen 2025 meer dan 99% van het totale afval dat door alle productievestigingen van het bedrijf wereldwijd wordt geproduceerd, te recyclen en terug te winnen.
In 2022 lanceerde de Electrolux Food Foundation de Food Heroes toolkit, een tool om leerkrachten de middelen te geven kinderen te leren over duurzaam eten. Tot nu toe zijn 88.000 kinderen wereldwijd een Food Hero geworden – om een duurzamere wereld te promoten. De Food Heroes toolkit kan gratis worden gedownload via: replate.com
SUSTAINABILITY REPORT 2022: EEN AANTAL HOOGTEPUNTEN
Betere bedrijfsvoering
- 98% van de elektriciteit die wordt gebruikt voor wereldwijde activiteiten komt uit hernieuwbare bronnen.
- 124.000 mensen zijn sinds 2016 door de Electrolux Food Foundation betrokken bij duurzaam eten.
- 35% van de zeevracht werd vervoerd met gebruik van duurzamere brandstoffen.
Betere oplossingen
- De meest energie- en waterefficiënte producten van de Group zijn goed voor 24% van het totaal aantal verkochte eenheden en 39% van de brutowinst.
- De binnenbekleding van de nieuwe inbouwkoelkasten van de Group bestaat voor 70% uit gerecycled plastic.
- 4.000 onderdelen getest op chemische conformiteit.
Beter leven
- De Cooling 360°- en ColdSense-koelkasten zorgen ervoor dat ingrediënten langer houdbaar zijn en helpen zo voedselverspilling tegen te gaan.
- Via een wereldwijde campagne werden miljoenen mensen aangemoedigd om duurzamere was-gewoonten aan te leren.
- Eerste stofzuiger zonder verf om het gebruik van chemicaliën en de impact op energie en materiaal te verminderen.