De afgelopen Black Friday week zagen retailers in Europa de omzet gemiddeld met 7,3 procent toenemen. Ook de gemiddelde orderwaarde steeg. Gemiddeld gaven consumenten 7,3 procent meer uit aan Black Friday-aankopen en nam de gemiddelde orderwaarde met 8,3 procent toe. Dat schrijft Twinkle op basis van een onderzoek van Mollie.

Volgens Mollie steeg het aantal items dat in de digitale winkelwagen belandde met 14 procent. Tussen 10 en 11 uur ’s ochtends op Black Friday zelf was de piek, toen werden de meeste aankopen gedaan.
Consumenten gaven hun geld vooral uit aan digitale producten. Hierin was een stijging van 24 procent te zien ten opzichte van vorig jaar. Ook werden er meer voertuigen (+13%) en meubels (+9%) gekocht.
Tussen 10 en 11 uur ’s ochtends werden de meeste aankopen gedaan
Alle sectoren – met uitzondering van digitale producten – zagen echter een kleinere toename in de uitgaven tijdens Black Friday week tussen 2022 en 2023 dan tussen de jaren 2021 en 2022. De modebranche ervoer zelfs een daling van tien procent in betalingsvolume ten opzichte van 2022, wat aansluit bij de dalende trend van het hele jaar in deze branche.
Volgens betaalplatform iDEAL is er een recordaantal van 7,1 miljoen betalingen verricht, vergeleken met 6,1 miljoen vorig jaar. Als gevolg van drukte waarschuwt PostNL dat pakketten mogelijk later dan normaal worden afgeleverd, zo schrijft RTL Nieuws.
Dat Black Friday weer een verkoopsucces zou worden, was niet geheel onverwacht. Eerder bleek uit onderzoek van PriceWise al dat meer dan de helft van de Nederlanders haar mogelijke aankoop uitstelde tot het koopjesfestijn, in de hoop op een flinke korting.