Het aantal verzonden pakketten tijdens Cyber Monday is meer dan verdubbeld ten opzichte van een normale dag, met een stijging van 211% in heel Europa. Dat blijkt uit interne data van het Europese verzendplatform Sendcloud. Daarmee was Cyber Monday dit jaar de drukste verzenddag tot nu toe.

In de week van Black Friday steeg het aantal zendingen met 32,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Op Cyber Monday zelf lag het volume 12,5% hoger dan in 2024. De groei zorgde niet alleen voor meer drukte bij bezorgdiensten, maar ook voor opvallende verschuivingen in de aflevervoorkeuren van consumenten.
Volgens Sendcloud werd er 17% vaker gekozen voor levering bij afhaalpunten en nam het gebruik van pakketkluizen met 25% toe. Deze alternatieven voor thuisbezorging zijn populair vanwege hun betrouwbaarheid en flexibiliteit, maar bereikten dit jaar massaal hun maximale capaciteit. Door de overbelasting moesten bezorgdiensten pakketten regelmatig omleiden naar andere locaties, wat de beloofde levering op de volgende dag bemoeilijkte.
De vertragingen waren duidelijk merkbaar: het aantal pakketten dat de volgende dag op afhaalpunten en in pakketkluizen werd geleverd, daalde met 42% in vergelijking met een doorsneedag. Daarmee wordt duidelijk dat snelle levering via deze opties tijdens piekperiodes steeds moeilijker wordt.
Volgens Rob van den Heuvel, CEO en medeoprichter van Sendcloud, zal het hoge verzendvolume nog tot half december aanhouden. “Ondanks dat de drukste dag achter ons ligt, blijft het verzendniveau tot zeker halverwege december ver boven normaal. Winkeliers doen er goed aan om transparant te zijn over levertijden en tijdig te communiceren wanneer bepaalde aflevermethoden vertraging kunnen oplopen.”