Na jaren van groei, maakte Coolblue in 2022 pas op de plaats. De omzet groeide wel iets, slechts met 0,6 procent naar 2,35 miljard euro, maar er werd een verlies geleden van 6,2 miljoen euro. “Ook 2023 is een volatiel jaar”, zegt CEO Pieter Zwart.
Zwart noemt 2022 een ‘uitdagend jaar’. Er was onder meer veel minder vraag naar laptops en tv’s. “Een zeer laag consumentenvertrouwen en een postcorona-effect zorgde voor minder verkopen”, zegt hij.
Grote aankopen werden volgens hem uitgesteld. “Een wasmachine heb je gewoon nodig, maar consumenten kunnen een televisie vaak later vervangen.” En: “In coronatijd verkochten we veel laptops voor het thuiswerken. Dan gaan mensen die niet in het jaar erna weer vervangen.”
Aan een prognose voor het huidige boekjaar waagt de ondernemer zich niet. De beursplannen die het bedrijf in 2020 had blijven in ieder geval in de koelkast. “We hebben de plannen on hold gezet vanwege het woelige economische klimaat, waaraan nog niets veranderd is.”
Maar hoewel e-commerce een terugval kent nu de periode van coronalockdowns is afgelopen, is het niet zo dat de fysieke winkel in opmars is, stelt Zwart. “Webwinkels verkopen nog altijd meer dan voor corona.”
Coolblue is niet het enige e-commercebedrijf dat een einde ziet komen aan jarenlange ongebreidelde groei. Eerder al liet Zalando weten honderden banen te schrappen en ook Bol.com gaat het personeelsbestand verminderen.
Hieronder een video waarin Pieter Zwart ingaat op de cijfers.