Close Menu
    zondag 16 november
    Trending
    • Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart
    • Onderzoek: Consument combineert online oriëntatie en fysieke aankoop in 2025
    • ‘Lancering topmodel Samsung Galaxy S26 smartphone mogelijk uitgesteld’
    • WTC Amsterdam viert 40-jarig jubileum met festival rond technologie, financiën en maatschappelijke impact
    • Nieuwe eigenaar ERM
    • Anker betaalde Eufy-gebruikers voor video’s om AI te trainen
    • Opmerkelijk: Alleen ATAG-apparatuur in de smaak bij vtwonen-make-over
    • Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    Coolblue maakt pas op de plaats

    14 juni 2023

    Na jaren van groei, maakte Coolblue in 2022 pas op de plaats. De omzet groeide wel iets, slechts met 0,6 procent naar 2,35 miljard euro, maar er werd een verlies geleden van 6,2 miljoen euro. “Ook 2023 is een volatiel jaar”, zegt CEO Pieter Zwart.

    Zwart noemt 2022 een ‘uitdagend jaar’. Er was onder meer veel minder vraag naar laptops en tv’s. “Een zeer laag consumentenvertrouwen en een postcorona-effect zorgde voor minder verkopen”, zegt hij.

    Grote aankopen werden volgens hem uitgesteld. “Een wasmachine heb je gewoon nodig, maar consumenten kunnen een televisie vaak later vervangen.” En: “In coronatijd verkochten we veel laptops voor het thuiswerken. Dan gaan mensen die niet in het jaar erna weer vervangen.”

    Aan een prognose voor het huidige boekjaar waagt de ondernemer zich niet. De beursplannen die het bedrijf in 2020 had blijven in ieder geval in de koelkast. “We hebben de plannen on hold gezet vanwege het woelige economische klimaat, waaraan nog niets veranderd is.”

    Maar hoewel e-commerce een terugval kent nu de periode van coronalockdowns is afgelopen, is het niet zo dat de fysieke winkel in opmars is, stelt Zwart. “Webwinkels verkopen nog altijd meer dan voor corona.”

    Coolblue is niet het enige e-commercebedrijf dat een einde ziet komen aan jarenlange ongebreidelde groei. Eerder al liet Zalando weten honderden banen te schrappen en ook Bol.com gaat het personeelsbestand verminderen.

    Hieronder een video waarin Pieter Zwart ingaat op de cijfers.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleWehkamp start ‘heel binnenkort’ met kosten retournering
    Next Article Vinding TU Delft verlengt accuduur smartphones of draadloze speakers significant

    Related Posts

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Nieuwe eigenaar ERM

    10 november 2025

    Exertis Benelux stopt met bedrijfsactiviteiten

    6 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.