Coolblue wil de komende jaren Duitsland veroveren en investeert 150 miljoen euro in die markt. Dit heeft consequenties voor de zeggenschap: het bedrag komt van investeerder HAL, die 7,5 procent van de aandelen van oprichter Pieter Zwart koopt. HAL bezat al 49 procent van Coolblue en heeft hierdoor nu dus een meerderheidsbelang.
HAL vergrootte de afgelopen jaren stapsgewijs zijn aandeel, maar tot een meerderheid kwam het nog niet. Nu, dankzij de aankoop, heeft de investeringsmaatschappij een meerderheidsbelang van 56,4 procent in de retailer.
In totaal opent Coolblue de komende jaren 36 winkels en 9 bezorgdepots. De winkels en depots komen verspreid over heel Duitsland te staan. De dekkingsgraad van Coolblue in Duitsland was sinds de start daar in 2020 beperkt tot de regio Noordrijn-Westfalen en het Rijn-Maingebied. Maar daar komt de komende jaren dus de rest van Duitsland bij.
Coolblue ziet in ons buurland een enorme groeimarkt. De Duitse elektronicamarkt is vijf keer zo groot als die van Nederland en een omnichannel benadering werpt voor Coolblue in andere markten ook zijn vruchten af.
Pieter Zwart: “We hebben ontzettend veel zin om ook in Duitsland nog veel meer klanten blij te kunnen maken. We zien namelijk nu al dat onze Duitse klanten de klanten zijn met de hoogste klanttevredenheid, die het meeste terugkomen en Duitsland is dus nu ook al het land met de snelste groei binnen Coolblue.”
Naast winkels en bezorgdepots wil Coolblue de komende jaren ook inzetten op de groei van zijn naamsbekendheid in Duitsland. In totaal zoekt het bedrijf maar liefst 1.500 nieuwe Coolblue’ers voor de uitbreiding. Momenteel werken er al 307 mensen voor Coolblue Duitsland.