Close Menu
    donderdag 27 november
    Trending
    • Ook ShowStoppers keert weer terug tijdens technologiebeurs CES 2026
    • ‘Consumenten geven deze feestdagen minder uit, inzet op aanbiedingen en digitale hulpmiddelen neemt toe’
    • Kieskeurig.nl introduceert nieuw ‘Uitgelicht’-blok voor ‘betere zichtbaarheid van testproducten en prijsdalers’
    • Marktplaats introduceert AI-functie voor sneller plaatsen van advertenties via app
    • Jabra komt met Scheduler voor beheer van vergaderruimtes
    • faytech introduceert langwerpige schermen voor winkelcommunicatie
    • Frenkie de Jong nieuw gezicht van Philips Ambilight TV
    • Pop-upwinkel voor verloren pakketten keert terug in Hoog Catharijne
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘Consumenten geven deze feestdagen minder uit, inzet op aanbiedingen en digitale hulpmiddelen neemt toe’

    26 november 2025

    Consumenten verwachten deze feestdagen gemiddeld 1.595 dollar (omgerekend circa 1.465 euro) uit te geven, wat neerkomt op een daling van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse Holiday Retail Survey van Deloitte. De terugval in bestedingen wordt vooral veroorzaakt door zorgen over inflatie, hogere prijzen en een verwachte economische neergang, aldus het onderzoeksrapport.

    De uitgaven aan producten zoals cadeaus, kleding en decoratie daalt met 14 procent ten opzichte van 2024. Daarmee is de afname in de detailhandel groter dan bij uitgaven aan ervaringen, zoals etentjes of uitjes, die met 6 procent teruglopen. Vooral jongere generaties beperken hun budget. Generatie Z verwacht zelfs 34 procent minder uit te geven dan vorig jaar. Millennials bezuinigen 13 procent. Opvallend is dat consumenten met een jaarinkomen van 100.000 dollar of meer nog altijd verantwoordelijk zijn voor 60 procent van de totale verwachte feestuitgaven.

    Om hun koopkracht te behouden, zoeken consumenten meer dan ooit naar waarde. Ze combineren kortingen, loyaliteitsprogramma’s en goedkopere merken. Maar liefst 7 op de 10 shoppers nemen drie of meer prijsbewuste maatregelen. Vrouwen blijken hier beduidend actiever in dan mannen. Daarnaast is 68 procent van de ondervraagden van plan om digitale hulpmiddelen in te zetten bij het winkelen. Denk aan sociale media, prijsvergelijkingssites, chatbots en generatieve AI. Het gebruik van AI is in een jaar tijd verdubbeld: een derde van de consumenten gebruikt het dit jaar als hulpmiddel bij het doen van aankopen.

    De grootste bestedingspieken worden verwacht tussen eind november en begin december. De week van Thanksgiving blijft belangrijk: 70 procent van de consumenten plant in die periode aankopen. Ook winkelen steeds meer mensen eerder in het seizoen, deels om aankopen te spreiden en de druk op de portemonnee te verlichten.

    Voor winkeliers liggen de kansen in een sterke online aanwezigheid, het verlagen van frictie tijdens het digitale aankoopproces en het bieden van inspiratie. Sociale media spelen daarbij een belangrijke rol, vooral voor jongere doelgroepen. Verder blijkt dat 58 procent van de ondervraagden winkelen stressvol vindt en 77 procent zich regelmatig ergert aan online shoppen. Gemak, overzicht en vertrouwen blijken dus doorslaggevend om consumenten in deze economische context toch tot aankoop te bewegen.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleKieskeurig.nl introduceert nieuw ‘Uitgelicht’-blok voor ‘betere zichtbaarheid van testproducten en prijsdalers’
    Next Article Ook ShowStoppers keert weer terug tijdens technologiebeurs CES 2026

    Related Posts

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Ook HelloTV start Black Friday-maand, met ‘laagsteprijsgarantie’

    4 november 2025

    Nieuwe aflevering OFED Talks: Duurzaam rijden

    31 oktober 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.