Consumenten verwachten deze feestdagen gemiddeld 1.595 dollar (omgerekend circa 1.465 euro) uit te geven, wat neerkomt op een daling van 10 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit de jaarlijkse Holiday Retail Survey van Deloitte. De terugval in bestedingen wordt vooral veroorzaakt door zorgen over inflatie, hogere prijzen en een verwachte economische neergang, aldus het onderzoeksrapport.

De uitgaven aan producten zoals cadeaus, kleding en decoratie daalt met 14 procent ten opzichte van 2024. Daarmee is de afname in de detailhandel groter dan bij uitgaven aan ervaringen, zoals etentjes of uitjes, die met 6 procent teruglopen. Vooral jongere generaties beperken hun budget. Generatie Z verwacht zelfs 34 procent minder uit te geven dan vorig jaar. Millennials bezuinigen 13 procent. Opvallend is dat consumenten met een jaarinkomen van 100.000 dollar of meer nog altijd verantwoordelijk zijn voor 60 procent van de totale verwachte feestuitgaven.
Om hun koopkracht te behouden, zoeken consumenten meer dan ooit naar waarde. Ze combineren kortingen, loyaliteitsprogramma’s en goedkopere merken. Maar liefst 7 op de 10 shoppers nemen drie of meer prijsbewuste maatregelen. Vrouwen blijken hier beduidend actiever in dan mannen. Daarnaast is 68 procent van de ondervraagden van plan om digitale hulpmiddelen in te zetten bij het winkelen. Denk aan sociale media, prijsvergelijkingssites, chatbots en generatieve AI. Het gebruik van AI is in een jaar tijd verdubbeld: een derde van de consumenten gebruikt het dit jaar als hulpmiddel bij het doen van aankopen.
De grootste bestedingspieken worden verwacht tussen eind november en begin december. De week van Thanksgiving blijft belangrijk: 70 procent van de consumenten plant in die periode aankopen. Ook winkelen steeds meer mensen eerder in het seizoen, deels om aankopen te spreiden en de druk op de portemonnee te verlichten.
Voor winkeliers liggen de kansen in een sterke online aanwezigheid, het verlagen van frictie tijdens het digitale aankoopproces en het bieden van inspiratie. Sociale media spelen daarbij een belangrijke rol, vooral voor jongere doelgroepen. Verder blijkt dat 58 procent van de ondervraagden winkelen stressvol vindt en 77 procent zich regelmatig ergert aan online shoppen. Gemak, overzicht en vertrouwen blijken dus doorslaggevend om consumenten in deze economische context toch tot aankoop te bewegen.