De coronapandemie heeft de digitalisering van winkels sterk versneld en zorgt ervoor dat de zogeheten connected store nu binnen handbereik ligt. Dat concludeert KPN in whitepaper De revolutionaire digitalisering van de retail, waarin de telecomoperator uiteenzet hoe fysieke en online verkoopkanalen naadloos kunnen samensmelten tot één hybride model.

Winkels worden daarbij knooppunten van technologie waar kassaloos betalen, elektronische schaplabels en realtime klantdata centraal staan stelt het bedrijf.
Volgens KPN bestaat de route naar zo’n connected store uit drie concrete stappen. Eerst verdwijnt papier uit de winkel en worden kantoren ingeruild voor mobiele werkplekken op de winkelvloer.
Vervolgens krijgen medewerkers eigen handhelds of wearables, gekoppeld aan cloudapplicaties en één vast-mobiel nummer, zodat zij overal direct toegang hebben tot voorraad- en klantinformatie.
Tot slot moet het netwerk voorbereid zijn op groeiend dataverkeer tussen sensoren, narrowcasting-schermen en slimme camera’s, waarbij compliance- en security-eisen integraal worden afgevangen.
KPN koppelt deze stappen aan drie markttrends: een klantbeleving zonder kassa, een omnichannelstrategie voor efficiënte last-mile-levering en transparantie rond duurzaamheid door traceerbare supply chains.
Door gegevens uit zowel online als offline bronnen te combineren kunnen retailers klanten persoonlijk benaderen en verspilling aantoonbaar verminderen. Daarmee verschuift de focus van prijs naar winkelervaring, stelt de operator.