Close Menu
    dinsdag 23 september
    Trending
    • ‘AI leidt tot afstandelijke klantrelaties’
    • Lenovo past AI-chatbot Lena aan na ontdekking ernstig beveiligingslek
    • Trust eerste pc-accessoiremerk met officiële ErgoCert-certificering
    • Philips introduceert ultracompacte USB-stick met 128 GB opslagcapaciteit
    • Anker SOLIX introduceert slimme thuisbatterij die met je meegroeit
    • Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden
    • TPV Technology krijgt hoogste duurzaamheidsscore van EcoVadis
    • ‘ACM start campagne om misverstanden over wettelijke garantie aan te pakken’
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    CE en witgoed zetten 2,1 procent meer om in vierde kwartaal 2019

    4 maart 2020

    De omzet van de detailhandel was in het vierde kwartaal van 2019 3,9 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in consumentenelektronica en witgoed zetten 2,1 procent meer om in deze periode.

    Het CBS meldt dat het volume in de detailhandel in dat kwartaal 2,8 procent groter was. De foodsector zette 1,3 procent meer om en de non-foodsector 3,6 procent. De woongerelateerde branches waren niet alleen in het vierde kwartaal, maar in het hele jaar 2019 de toonaangevende non-food branches.

    Vanaf 2014 was de omzet van de detailhandel elk kwartaal hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. In heel 2019 zette de detailhandel 3,4 procent meer om dan in 2018.

    Sterke omzetgroei woongerelateerde branches
    In de non-foodsector werd in het vierde kwartaal van 2019 3,6 procent meer omgezet dan in dezelfde periode in 2018. Dit is de op één na sterkste toename sinds het derde kwartaal van 2007. Alleen in het derde kwartaal van 2017 was het percentage hoger (5,1).

    De toonaangevende branches in 2019 zijn de meubelwinkels en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren. In het vierde kwartaal zetten deze branches ruim 6 procent meer om. Ook de drogisterijen (4,0 procent), de winkels in consumentenelektronica en witgoed (2,1 procent) en de kledingwinkels (1,5 procent) hadden een hogere omzet in het vierde kwartaal. Winkels in schoenen en lederwaren (-1,1 procent) en winkels in recreatieartikelen (-4,5 procent) zetten minder om.

    Internetverkopen nemen minder sterk toe
    De internetomzet was in het vierde kwartaal 14,7 procent hoger. Dat is de laagste groei sinds het derde kwartaal van 2014 (8,8 procent). Bij de internetomzet kan onderscheid worden gemaakt tussen pure internetverkopers en de multichannelers. Voor deze laatste bedrijven is de verkoop via internet een nevenactiviteit, naast de verkoop in fysieke winkels. De internetomzet van de multichannelers was in het vierde kwartaal 17,0 procent hoger dan een jaar eerder. Bij de pure internetverkopers (postorderbedrijven en webwinkels) was de omzet 13,2 procent hoger.

    Ondernemersvertrouwen lager
    Het vertrouwen van detailhandelaren was aan het begin van het eerste kwartaal van 2020 lager dan aan het begin van het vierde kwartaal 2019. De vertrouwensindicator daalde in deze periode van 12,9 naar 5,7. Deze daling komt door de lagere omzetverwachtingen.

    Het percentage detailhandelsbedrijven dat last heeft van een tekort aan personeel nam af van 16,4 procent begin vierde kwartaal 2019 tot 14,9 procent aan het begin van het eerste kwartaal van 2020.

    Het aantal faillissementen in de detailhandel nam iets af. Er gingen in het vierde kwartaal van 2019 89 detailhandelsbedrijven failliet, 10 minder dan in het derde kwartaal.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleOmzet detailhandel ruim 3 procent hoger in 2019
    Next Article Kärcher start voorjaar met nieuw 360°-campagneconcept

    Related Posts

    Olaf Zwijnenberg (sectormanager retail Rabobank) overleden

    16 september 2025

    ‘ACM start campagne om misverstanden over wettelijke garantie aan te pakken’

    11 september 2025

    ‘AI-assistenten bedreigen zichtbaarheid van retailers’

    5 september 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.