De online omzet was in december 1,2 procent lager dan in december 2022. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.
Wel hebben webwinkels 1,3 procent meer omgezet, schrijft Emerce. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, denk bijvoorbeeld aan spelers als MediaMarkt of Electro World, kromp echter met 4,6 procent.
De totale detailhandel heeft in december 4,2 procent meer omgezet dan in december 2022. Het verkoopvolume was 1,7 procent hoger. De omzet van de foodsector groeide met 4,6 procent, die van de non-foodsector met 2,6 procent. De omzet in consumentenelektronica en de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.
De omzet van de non-foodwinkels groeide in december 2023 met 2,6 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 1,2 procent hoger dan een jaar eerder.
De drogisterijen, de kledingwinkels en de winkels in schoenen en lederwaren hebben in december meer omgezet dan in december 2022. Daarentegen hebben winkels in meubels en woninginrichting, winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren), winkels in consumentenelektronica en witgoed en winkels in recreatieartikelen in december minder omgezet.
Bron: Emerce.