E-bikefabrikant Brekr, bekend van de B4000 elektrische brommer, pleit voor de invoering van een keurmerk voor alle elektrische fietsen. Dit naar aanleiding van zorgen over de veiligheid van sommige, met name Chinese, e-bikes die niet voldoen aan de Europese normen.
Het ontbreken van een verplichte keuring voorafgaand aan de verkoop zorgt ervoor dat er e-bikes op de markt komen die makkelijk opgevoerd kunnen worden of andere veiligheidsrisico’s met zich meebrengen. Consumenten die onbewust een illegale e-bike aanschaffen, lopen het risico op boetes, inbeslagname van de fiets en zelfs een strafblad.
Brekr, lid van de RAI Vereniging, heeft samen met andere fabrikanten een voorstel voor een keurmerk ontwikkeld. Dit keurmerk focust op veiligheidscontroles, controle van het motorvermogen en bescherming tegen opvoeren. De RAI Vereniging heeft dit plan omarmd en opgenomen in haar agenda.
Het keurmerk is volgens Brekr een beter alternatief voor het eerder geopperde “typegoedkeuring light” voorstel vanuit de politiek. Deze typegoedkeuring zou leiden tot vertragingen door beperkte testcapaciteit bij instanties zoals de RDW.
“Bij Brekr geloven we dat alle consumenten het recht hebben om met een gerust hart te rijden”, aldus het bedrijf. “Een keurmerk zorgt voor vertrouwen en helpt de branche vooruit.”