Close Menu
    zondag 19 oktober
    Trending
    • Ook in 2026 weer Nederlandse handelsmissie naar technologiebeurs CES in Las Vegas
    • Brekr introduceert longtail e-bike L250 ‘voor stedelijk vervoer’
    • MediaMarkt biedt same day delivery nu ook in Rotterdam en Dordrecht aan
    • ‘iPhone Air onderstreept wereldwijde trend naar ultradunne smartphones’
    • Logitech lanceert opvolger van iconische muis
    • Bol introduceert vernieuwd Grote Speelgoedboek met doe-katern en interactieve app
    • Nuki brengt slim deurslot naar autodashboard met CarPlay-widget
    • Laatste dag van Amazon Prime Deal Dagen: koopjes eindigen vannacht
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘Bol verliest koppositie als sterkste retailmerk, Coolblue en Amazon in opmars’

    19 maart 2025

    Bol is niet langer het sterkste retailmerk van Nederland. De online retailer, die tien jaar lang de lijst aanvoerde, moet de eerste plaats afstaan aan Kruidvat. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De naamswijziging in 2023, waarbij ‘.com’ uit de merknaam werd geschrapt, heeft bijgedragen aan een daling in merkkracht. Tegelijkertijd stijgt Coolblue sterk op de ranglijst en nadert het de top-10.

    Consument oriënteert zich op Bol.com

    Coolblue klimt van de 74e naar de 12e positie en is daarmee de grootste stijger van de afgelopen tien jaar. De elektronicaretailer profiteert van een sterke naamsbekendheid en een hoge klantwaardering. Amazon, dat in Nederland steeds dominanter wordt, staat nu op plek 27 en blijft in opmars. Beide spelers profiteren van hun focus op e-commerce en logistieke efficiëntie.

    Voor fysieke elektronicaretailers is de situatie minder rooskleurig. Expert, dat jarenlang een stabiele positie had, zag zijn merkkracht met twintig procent dalen. De afnemende zichtbaarheid onder consumenten heeft een negatieve impact op de naamsbekendheid. Ook Xenos, dat een deel van zijn assortiment in elektronica heeft, verliest terrein, mede door de toenemende concurrentie van Action.

    Opvallend is de snelle opkomst van Chinese e-commerceplatforms Temu en Shein. Ondanks kritiek op hun werkwijze en productkwaliteit weten zij consumenten te trekken met lage prijzen en een dynamisch assortiment. Beide merken behoren nu al tot de top-10 van grootste groeiers in Nederland en vormen een potentiële bedreiging voor gevestigde online elektronicawinkels.

    Het onderzoek, dat sinds 2015 jaarlijks wordt uitgevoerd, analyseerde de merkkracht van 100 retailers op basis van bekendheid, waardering en klantbinding. De resultaten tonen aan dat digitalisering en prijsconcurrentie de Nederlandse elektronicamarkt blijven hervormen.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticlePanasonic investeert 30 miljoen euro in slimme energietech van tado°
    Next Article Opmerkelijk: OnePlus Watch 3 uitgesteld ‘door typfout in behuizing’

    Related Posts

    Ook in 2026 weer Nederlandse handelsmissie naar technologiebeurs CES in Las Vegas

    16 oktober 2025

    Brekr introduceert longtail e-bike L250 ‘voor stedelijk vervoer’

    15 oktober 2025

    ‘Nederlandse huishoudens bewaren voor €44,5 miljoen aan recyclebare smartphones’

    7 oktober 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.