Bol is niet langer het sterkste retailmerk van Nederland. De online retailer, die tien jaar lang de lijst aanvoerde, moet de eerste plaats afstaan aan Kruidvat. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De naamswijziging in 2023, waarbij ‘.com’ uit de merknaam werd geschrapt, heeft bijgedragen aan een daling in merkkracht. Tegelijkertijd stijgt Coolblue sterk op de ranglijst en nadert het de top-10.
Coolblue klimt van de 74e naar de 12e positie en is daarmee de grootste stijger van de afgelopen tien jaar. De elektronicaretailer profiteert van een sterke naamsbekendheid en een hoge klantwaardering. Amazon, dat in Nederland steeds dominanter wordt, staat nu op plek 27 en blijft in opmars. Beide spelers profiteren van hun focus op e-commerce en logistieke efficiëntie.
Voor fysieke elektronicaretailers is de situatie minder rooskleurig. Expert, dat jarenlang een stabiele positie had, zag zijn merkkracht met twintig procent dalen. De afnemende zichtbaarheid onder consumenten heeft een negatieve impact op de naamsbekendheid. Ook Xenos, dat een deel van zijn assortiment in elektronica heeft, verliest terrein, mede door de toenemende concurrentie van Action.
Opvallend is de snelle opkomst van Chinese e-commerceplatforms Temu en Shein. Ondanks kritiek op hun werkwijze en productkwaliteit weten zij consumenten te trekken met lage prijzen en een dynamisch assortiment. Beide merken behoren nu al tot de top-10 van grootste groeiers in Nederland en vormen een potentiële bedreiging voor gevestigde online elektronicawinkels.
Het onderzoek, dat sinds 2015 jaarlijks wordt uitgevoerd, analyseerde de merkkracht van 100 retailers op basis van bekendheid, waardering en klantbinding. De resultaten tonen aan dat digitalisering en prijsconcurrentie de Nederlandse elektronicamarkt blijven hervormen.