Bol.com verwacht dat retail media in 2026 net zo groot zal zijn als televisie. Dat zei Stefan Brzozowski, Director of Commerce Advertising bij Bol tijdens een presentatie op Retail Media Day, georganiseerd door Twinkle en Marketingtribune. “Klanten die shoppen staan open voor inspiratie, en dat is wat retail media kan bieden. Dit zien we ook continu terug in de data.”
Retail media marketing is een nieuwe vorm van reclame waarbij advertenties worden geplaatst op marktplaatsen en winkels als Amazon of Bol. Dit is ontstaan vanuit nieuwe vormen van verkeer; meer dan de helft van de zoekopdrachten naar producten op internet vindt niet langer plaats met traditionele zoekmachines zoals Bing of Google maar op websites en platforms zelf.
Veranderende wetgeving rondom third party cookies, technologische mogelijkheden zoals AI, en de juiste timing zorgen volgens Brzozowski voor deze groei.
Als bijvoorbeeld iemand zoekt op een JBL speaker op Bol.com, dan is de kans groot dat de audiosectie van Bol de nodige reclames en aanbiedingen rondom een JBL speaker toont, om maar een voorbeeld te noemen. Maar het gaat veel verder dan dat.
De topman van Bol noemt een experiment met Sonos waarbij storytelling wordt gebruikt. “Op de site creëer je een plek waar een merk meerdere producten en verhalen kan laten zien, precies op het moment dat klanten daar behoefte aan hebben.” Op die manier wordt een klant getriggerd om over te gaan op verkoop.
Bol bevindt zich nog in een experimenteerfase met retail media.