Bol.com voegt een nieuw onderdeel toe aan zijn dienstenplatform voor zijn verkooppartners: Reverse, een onderdeel dat verkopers helpt met hun retouren. Dat schrijft Emerce.

Reverse gaat bestaan uit vier onderdelen: retouren verminderen door het verbeteren van retourprocessen en inzichten, reparatie (& refurbishing) , recyclen van retourproducten voor de grondstoffen en de vierde prijler is recommerce: geretourneerde producten beter verwaarden en weer verkopen.
Hier werkt bol.com samen met onder meer BuyBay, Returnless en Troostwijk Auctions. Laatstgenoemde helpt verkopers om retourpartijen in bulk weer te verkopen op zijn veilingplatform. Daartoe werkt het samen met een logistieke partij waar de retouren binnenkomen en worden beoordeeld op kwaliteit. De bulkverpakkingen gaan vervolgens op vrijdag online op een veiling.
Een week later sluit de veiling en zijn de items doorgaans verkocht, stelt Alfred Blom van Troostwijk tegenover Emerce. “De verkooppartner (van Bol.com, red.) krijgt, als hij items retour van de consument krijgt, de keuze om het wel of niet naar Blue Banana Logistics te laten sturen. De reden om dat wel te doen, is dat wij hen snel alsnog aan een koper kunnen helpen. Wij brengen de omloopsnelheid van de items omhoog. Bij ons is de timing voorspelbaar. Producten liggen niet in een hoek te verstoffen bij de verkoper, maar worden binnen enkele dagen geld waard.”
Dat proces is bijna volledig geautomatiseerd, waardoor de verkooppartner er niet heel veel omkijken naar heeft. Volgens Blom ligt de potentiële retailwaarde op zo’n 90 miljoen euro.
Reverse wordt beschikbaar voor de in totaal 52.000 verkooppartners.