Elektro Retail Magazine

‘Black Friday verliest aan kracht, koopjes verspreiden zich over hele maand november’

De belangstelling voor Black Friday en Cyber Monday blijft onder druk staan, terwijl consumenten hun aankopen steeds meer spreiden over de hele maand november. Dat komt doordat retailers steeds eerder starten met aanbiedingen en kortingsacties. Dat blijkt uit een nieuwe observatie van ABN AMRO.

Vooral onder jongere consumenten en mensen met financiële zorgen blijven de koopjesdagen populair, maar ouderen laten de actieweken steeds vaker aan zich voorbijgaan. Volgens ABN AMRO beginnen veel winkels al vanaf 11 november met het aanbieden van Black Friday-kortingen, mede onder invloed van het Chinese koopfestijn Singles Day. Hierdoor zijn de traditionele koopdagen hun unieke karakter aan het verliezen.

Retailers spreiden hun acties ook om de logistieke drukte te verminderen. De piekdrukte rondom Black Friday is in het verleden problematisch gebleken voor pakketbezorgers, zeker richting het einde van het jaar. Daarnaast speelt concurrentiedruk een rol: als één retailer eerder begint met aanbiedingen, kunnen anderen niet achterblijven. Dit leidt ertoe dat het kortingsseizoen inmiddels zo’n zes weken duurt, van begin november tot aan de kerstperiode.

Uit cijfers van iDEAL blijkt dat het aantal onlinebetalingen in november vorig jaar met 7,5 procent is gestegen tot 51,2 miljoen transacties. De koopdrang onder consumenten lijkt zich dus niet te concentreren op één of twee dagen, maar over een langere periode uitgesmeerd.

Op de vraag bij welke winkel consumenten aan Black Friday denken, noemt 32 procent Bol als eerste, gevolgd door Mediamarkt met 17 procent en Amazon met 7 procent. Vooral mensen die moeilijk kunnen rondkomen maken gebruik van de kortingsdagen: respectievelijk 69 en 83 procent van deze groepen grijpt Black Friday en Cyber Monday aan om luxeproducten met korting aan te schaffen.

Exit mobile version