Ondanks twijfels over de echtheid van Black Friday-aanbiedingen, blijkt uit onderzoek van vergelijkingssite Knibble dat deze dag de beste kans biedt op koopjes. De analyses tonen aan dat Black Friday de dag is met de meeste ‘echte aanbiedingen’ en de hoogste kortingen van het jaar.
Consumenten vragen zich vaak af of de prijzen op Black Friday daadwerkelijk verlaagd zijn, of dat het slechts om schijnkortingen gaat. Sommige winkels verhogen prijzen vlak voor Black Friday om ze vervolgens met ‘korting’ aan te bieden. Toch laat Knibble zien dat Black Friday wel degelijk loont. Het aantal aanbiedingen op deze dag is aanzienlijk hoger dan op andere dagen, en ook het gemiddelde kortingspercentage ligt opvallend hoger.
Om consumenten te helpen de beste deals te vinden, heeft Knibble het label ‘laagste prijs ooit’ een speciaal ontwerp gegeven tijdens Black Friday. Dit label wordt alleen getoond wanneer een product nog nooit eerder goedkoper is aangeboden door de bij Knibble aangesloten webshops.
Het onderzoek van Knibble toont aan dat de Black Friday-week ruim 125% meer aanbiedingen heeft dan een gemiddelde week in 2020. De kortingspercentages in deze week liggen gemiddeld ruim een zesde hoger dan in andere weken van het jaar. Ook laat het onderzoek zien dat de Black Friday-week bijna driemaal zoveel ‘laagste prijzen ooit’ heeft dan een gemiddelde week.