Amazon investeert 1,4 miljard euro in Nederland in een poging zijn positie op de Nederlandse online markt te verstevigen. Met deze stap wil het Amerikaanse bedrijf de concurrentie aangaan met gevestigde namen als Bol, Coolblue en Wehkamp. De investering is gericht op technologische vernieuwing en uitbreiding van de logistieke infrastructuur. Dat meldt de NOS.

Hoewel Amazon vijf jaar geleden al actief werd in Nederland, blijft het bedrijf qua omzet ver achter bij de grootste speler Bol. Volgens Twinkle, dat jaarlijks de omzet van webwinkels in kaart brengt, behaalt Amazon momenteel een jaaromzet van ongeveer 1 miljard euro in Nederland. Bol blijft met een geschatte omzet van 4,7 miljard euro marktleider. Daarmee is Nederland, samen met België, een van de weinige Europese landen waar Amazon niet de grootste online retailer is.
De investering van Amazon moet het mogelijk maken om het aanbod in Nederland te vergroten, prijzen te verlagen en snellere bezorging te realiseren. Volgens retaildeskundigen zit de kracht van Amazon niet alleen in de schaalgrootte en logistiek, maar ook in de clouddiensten die het aanbiedt aan verkopers. Dit maakt het voor kleinere webwinkels aantrekkelijk om via Amazon zaken te doen. Een bijkomend voordeel is dat producten direct in meerdere Europese landen aangeboden kunnen worden, iets wat bij Bol alleen nationaal mogelijk is.
Toch is succes niet gegarandeerd, benadrukken experts. De sterke merknaam van Bol en de loyaliteit van Nederlandse consumenten maken het lastig om marktaandeel te winnen. Amazon heeft eerder moeite gehad om te concurreren met de snelle levertijden van Bol en het overzichtelijke aanbod. Het veel grotere assortiment van Amazon kan voor consumenten juist als onoverzichtelijk worden ervaren.
Volgens kenners zullen kleinere partijen als Wehkamp en Coolblue in eerste instantie meer merken van de toegenomen concurrentie dan Bol. Retaildeskundige Dirk Mulder waarschuwt dat ondernemers zich niet afhankelijk moeten maken van één platform. Zijn collega Cor Molenaar wijst er echter op dat de toegang tot buitenlandse markten via Amazon juist extra omzet kan opleveren.