Elektro Retail Magazine

Amac viert twintigjarig jubileum en kondigt verdere groei aan

Amac, de enige Premium Partner van Apple in Nederland, viert dit jaar zijn twintigjarig bestaan. Het bedrijf beschikt inmiddels over 47 winkels en realiseerde vorig jaar een omzet van 255 miljoen euro. De opening van de 48e vestiging staat gepland voor later dit jaar. Volgens CEO en oprichter Ed Bindels is de markt nog lang niet verzadigd en blijft er ruimte voor groei. “Er is nog veel te winnen. De markt is nog lang niet dicht,” aldus Bindels in een interview met BusinessWise.

Foto van het logo van Apple op de Apple store in Hamburg
Foto: Laurenz Heymann on Unsplash

De eerste Amac-winkel opende in 2005 in het centrum van Utrecht. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot een landelijke speler met 750 medewerkers. In de beginjaren groeide Amac snel, mede dankzij overnames van andere Apple-resellers zoals iFactors. Die groei bracht ook risico’s met zich mee, vooral tijdens de nasleep van de kredietcrisis, maar het bedrijf wist zich te herstellen.

Als enige Premium Partner van Apple in Nederland verkoopt Amac uitsluitend Apple-producten. De medewerkers krijgen trainingen van Apple zelf, en de winkels worden regelmatig gecontroleerd op presentatie en klantbenadering. Bindels ziet die controle juist als een voordeel: “Ik beschouw het als gratis service van Apple. Ze brengen ongelooflijk veel kwaliteit in.”

Amac breidt ook uit naar de zakelijke markt via Amac Pro, waarmee het bedrijf zich richt op professionele gebruikers in het bedrijfsleven en onderwijs. Daarbij investeert het in extra personeel en diensten. Begin mei werd Roelof de Rijk aangesteld als managing director, waarmee hij de dagelijkse leiding van Bindels overneemt.

Naast zijn rol bij Amac opent Bindels dit najaar een Apple Museum in The Wall in Utrecht. Hij blijft eigenaar en CEO op afstand, maar richt zich voortaan meer op strategische langetermijnplannen.

Exit mobile version