Elektro Retail Magazine

AliExpress: ‘Bijna 50% Nederlandse consumenten doet meer dan helft van aankopen online’

De Nederlander koopt graag haar waar via het internet. Iets minder dan de helft van de consumenten, 47% om precies te zijn, geeft aan dat ze de afgelopen drie maanden meer dan de helft van hun aankopen online heeft gedaan.

A laptop with a Chinese Webshop Dat is het resultaat van een lijvig onderzoek van AliExpress, de internationale online retail marktplaats die onder de Alibaba International Digital Commerce Group valt. In haar zogenoemde Consumer Insights Report presenteert het uitkomsten rondom online shopping in Europa.

Uit de data blijkt dat online winkelen erg populair is in Nederland en dat het dezelfde trend volgt als de rest van de Europese markt. Zo gaf 96% van de Nederlandse consumenten aan de afgelopen drie maanden online geld uitgegeven te hebben. Over de afgelopen drie maanden in heel Europa was dat 95,75%.

Consumenten trekken graag de portemonnee voor online-aankopen. De online-uitgaven lagen ook hoog, meer dan 75% van de consumenten gaf aan de afgelopen drie maanden meer dan 100 euro online te hebben gespendeerd.

Wat de aankoopfrequentie betreft, 47% van de shoppers gaf aan dat ze meer dan de helft van hun aankopen online had gedaan.

Shoppingkanalen in Nederland
De top vijf categorieën waarin de meeste producten in Nederland online werden gekocht in het eerste kwartaal van 2024 zijn:

  1. Kleding, ondergoed, slaapmode & schoenen
  2. Schoonheid & gezondheid
  3. Huishoudelijke apparaten en elektronica
  4. Speelgoed & hobby’s
  5. Telefoons & telecommunicatie

De meeste Europese consumenten gaven tussen de 21 en 50 euro uit. Uitgaven van meer dan 500 euro kwamen ook voor. Dit kwam het meest voor bij de 35-44-jarigen.

Online bestede tijd
Gemiddeld besteedde 30% van de Nederlandse respondenten meer dan 5 uur per week aan het online zoeken naar producten. In de rest van Europa ligt dat percentage op 35%.

Er is ook een generatieverschil: van de 18- tot 24-jarigen besteedt 43,5% meer dan 5 uur aan online winkelen, bij de 55-plussers winkelt bijna 25% meer dan 5 uur online.

Exit mobile version