De e-commerce sector blijft groeien en wordt in 2025 sterk beïnvloed door kunstmatige intelligentie (AI). AI zorgt voor personalisatie, voorspellende analyses en betere bescherming van privacy. Dat stelt althans Dennis Zuurhout, Marketing Manager bij CloudSuite, in een artikel Emerce.

De Europese e-commercemarkt zal naar verwachting in 2025 958 miljard euro bereiken. Nederland loopt voorop met een marktwaarde van 30,5 miljard euro in 2024, die naar verwachting zal groeien naar 47,5 miljard euro in 2029. AI speelt een cruciale rol in deze groei, meent Zuurhout. Hyperpersonalisatie, mogelijk gemaakt door AI en Machine Learning, zorgt voor gepersonaliseerde content en klantinteracties.
Voorspellende analyses gebruiken daarnaast AI om toekomstige trends en klantgedrag te voorspellen. Dit helpt bedrijven bij het optimaliseren van voorraadbeheer, prijsstrategieën en klantbehoud.
Naast AI blijven duurzaamheid, mobile commerce en AR/VR belangrijke trends. AR wordt al ingezet om klanten producten virtueel te laten testen, zoals bij Coolblue. Mobile commerce groeit, aangezien meer dan 70% van de B2B-zoekopdrachten op smartphones begint. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, met initiatieven zoals het EU Digital Product Passport en Amazon’s Sustainability Accelerator.
AI biedt kansen voor groei en innovatie. McKinsey schat dat AI jaarlijks 2,6 tot 4,4 biljoen dollar kan toevoegen aan de mondiale output. Bedrijven die AI omarmen, zullen naar verwachting competitief blijven in de toekomst.