Close Menu
    woensdag 10 september
    Trending
    • Apple onthult iPhone 17 Air: dunste iPhone ooit staat naast vernieuwde Pro- en standaardmodellen
    • Beko presenteert nieuwe generatie energiezuinige huishoudapparaten
    • ‘Slimme aircobediening helpt huishoudens besparen tijdens uren met negatieve stroomprijzen’
    • ‘AI-assistenten bedreigen zichtbaarheid van retailers’
    • Dreame groeit met 139 procent in Europa en bouwt aan volledig smart home-ecosysteem
    • Bol introduceert ‘digitale etalages’ voor merken via Branded Shelves
    • IFA blijft tot minstens 2034 in Berlijn
    • Acer presenteert breed scala aan nieuwe consumenten-, gaming- en zakelijke producten op IFA 2025
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘AI-assistenten bedreigen zichtbaarheid van retailers’

    5 september 2025

    De opkomst van AI-assistenten verandert fundamenteel hoe consumenten online winkelen. In plaats van te zoeken via Google en door te klikken naar websites, ontvangen klanten steeds vaker kant-en-klare adviezen van AI-tools zoals ChatGPT, Google AI Overview en Perplexity. Deze ontwikkelingen leiden ertoe dat retailers minder controle hebben over de klantreis en merkbeleving, en vaker onzichtbaar worden als hun productdata niet goed vindbaar of gestructureerd is. Dat blijkt uit een analyse van sector banker retail Henk Hofstede van ABN AMRO.

    AI verandert de klantreis.

    AI-assistenten formuleren antwoorden op basis van prijs, kwaliteit, klantreviews, keurmerken en andere beschikbare data. Hierdoor verdwijnt het traditionele proces van vergelijken en klikken, en maken consumenten keuzes op basis van wat de AI aanbeveelt. Volgens Hofstede riskeren retailers hierdoor een daling in direct websiteverkeer en missen zij cruciale klantdata als aankopen via andere platformen verlopen, zoals Amazon of Zalando. Deze zogeheten zero-click commerce betekent ook dat AI steeds vaker bepaalt welk merk of product wordt gepresenteerd.

    Retailers lopen ook het risico dat hun producten niet worden meegenomen in AI-adviezen als hun data niet voldoet aan de eisen van de AI-systemen. AI vertrouwt namelijk op publiek toegankelijke, geloofwaardige en gestructureerde informatie. Als deze informatie ontbreekt of niet goed vindbaar is, blijven producten buiten beeld.

    Toch kunnen retailers maatregelen nemen om zichtbaar te blijven. Volgens Hofstede is het essentieel om uitgebreide en gestructureerde productinformatie aan te bieden, klantreviews en beeldmateriaal toe te voegen, en eventueel te investeren in een eigen AI-assistent. Zo’n chatbot kan klanten begeleiden in hun aankoopproces, direct op de website van de retailer zelf, en gekoppeld worden aan CRM- en voorraadbeheer voor een persoonlijke service.

    Tenslotte blijft merkbinding cruciaal. AI maakt rationele keuzes, maar consumenten hechten waarde aan merkverhalen, transparantie en emotie. Door te investeren in community building en loyaliteitsprogramma’s kunnen retailers zich onderscheiden en klanten aan zich binden, ook in een door AI-gestuurde markt. Lees hier het volledige rapport.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleDreame groeit met 139 procent in Europa en bouwt aan volledig smart home-ecosysteem
    Next Article ‘Slimme aircobediening helpt huishoudens besparen tijdens uren met negatieve stroomprijzen’

    Related Posts

    IFA blijft tot minstens 2034 in Berlijn

    5 september 2025

    ‘iPhone verliest wereldwijd terrein: marktaandeel Apple zakt naar laagste punt in vijf jaar’

    27 augustus 2025

    Fabrikant van mini-vaatwassers Daan Tech brengt eigen schoonmaakmiddelen op de markt

    19 augustus 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.