Dat de tabletmarkt enigszins verzadigd lijkt is geen verrassing, maar de verkoopresultaten van de Apple iPad van afgelopen kwartaal zijn toch wel opmerkelijk te noemen. Ten opzichte van vorig jaar werden liefst 20 procent minder iPads verkocht.

Dat blijkt uit de kwartaalcijfers van Apple zelf. Ook werden er lagere omzetten gerealiseerd bij de verschillende iPhonea en iMacs, maar dat verschil is veel minder groot: de omzet van die categorieen daalde met respectievelijk 2 procent en 7 procent. Alleen de categorie wearables en accessoires maakte een beetje winst ten opzichte van vorig jaar, ,maar met een groei van 2 procent is dat ook redelijk marginaal.
Eerder becijferde Statista en Gartner al dat consumenten dit jaar sowieso 5 procent minder aan producten als als smartphones, tablets en pc’s zouden uitgeven. Volgens de laatste geruchten is Apple overigens bezig met de ontwikkeling van een vouwbare iPad.
Apple rapporteerde over het afgelopen kwartaal wel in totaal een winst van 19,88 miljard. Dat is een stijging van 5 procent op jaarbasis. De omzet bedroeg 81,8 miljard, een daling van 1 procent in vergelijking met vorig jaar. Winst zit ‘m voornamelijk in haar online diensten, denk bijvoorbeeld aan een stijgend aantal abonnees voor streamingservice Apple TV + of Apple Music.