Close Menu
    vrijdag 19 december
    Trending
    • ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ACM: Webwinkels misleiden consument met aftelklokjes

    28 juni 2023

    Tientallen webshops misleiden consumenten met aftelklokjes voor aanbiedingen. Deze bedrijven pretenderen dat een aanbieding vervalt zodra de tijd om is, maar dat is niet het geval. Daarvoor waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat schrijft althans NOS. 

    Macbook
    Foto: Christin Hume via Unsplash

    De toezichthouder heeft honderden webwinkels onderzocht en er 41 op de vingers getikt. Op deze sites verschenen timers met de boodschap dat het ‘speciale’ aanbod zou verlopen zodra de tijd om was. Zoals: ‘U hebt nog 3 uur om van deze aanbieding te profiteren.’

    Maar na het verstrijken van de tijd bleek de aanbieding nog steeds actief. Soms kwam er zelfs een nieuw klokje in beeld met nog lagere prijzen.

    ‘Verleiden mag, misleiden niet’

    Zulke praktijken zijn verboden, zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. “Webshops mogen consumenten verleiden, maar niet misleiden.” Potentiële klanten worden volgens hem onterecht onder druk gezet om over te gaan tot een aankoop. Eerder luidde hoogleraar consumentenrecht Charlotte Pavillon van de Rijksuniversiteit Groningen hierover al de noodklok.

    Behalve aftellende klokken worden consumenten ook op andere manieren om de tuin geleid. Bijvoorbeeld door automatisch ingevulde opties of velden. Al deze tactieken worden door ACM ook wel dark patterns genoemd. Dat zijn gedragsbeïnvloedende technieken die inspelen op de onderbuik, waardoor consumenten verleid worden om een aankoop te doen die niet in hun voordeel is.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous Article‘Bijna helft Nederlanders bewaart oude apparaten als telefoons in plaats van in te ruilen of te verkopen’
    Next Article Inschrijving Retailbeurs Najaarseditie van start

    Related Posts

    ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’

    19 december 2025

    ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’

    18 december 2025

    NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen

    17 december 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.