De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in de eerste helft van dit jaar al 3500 meldingen ontvangen van consumenten die problemen ervaren met de garantie op producten zoals wasmachines, smartphones en koffiezetapparaten. Dit aantal ligt bijna net zo hoog als het totaal over heel vorig jaar, toen er 3900 meldingen binnenkwamen. De toezichthouder start daarom een publiekscampagne om consumenten beter te informeren over hun rechten, zo meldt de NOS.

De klachten richten zich vooral op verkopers die ten onrechte stellen dat na twee jaar geen garantie meer geldt. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat bijna 40 procent van de consumenten denkt dat de garantie stopt na die periode, terwijl de wettelijke regeling voorschrijft dat een product zolang moet meegaan als je redelijkerwijs mag verwachten. Vooral bij duurdere producten mag een langere gebruiksduur worden verwacht, aldus ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos.
Volgens de wet moet een verkoper bij een ondeugdelijk product zorgen voor kosteloze reparatie, vervanging of teruggave van het aankoopbedrag, zolang het defect niet aan de consument te wijten is. Ook bijkomende kosten, zoals onderzoek of verzending, zijn voor rekening van de verkoper. Toch vindt ruim een derde van de ondervraagden het gebruik van garantie te veel gedoe, en voelt een even groot percentage zich ongemakkelijk bij het maken van een klacht.
De meeste meldingen betreffen consumentenelektronica en witgoed. Bedrijven in deze sectoren hebben inmiddels een waarschuwingsbrief van de ACM ontvangen. Welke bedrijven dat zijn, maakt de toezichthouder nog niet bekend vanwege lopend onderzoek.
Om consumenten praktisch te ondersteunen, heeft de ACM een pop-upwinkel op Utrecht Centraal geopend. Daar kunnen bezoekers informatie krijgen over hun garantierechten en tips over hoe zij het gesprek met de verkoper kunnen aangaan. Ridderbos benadrukt dat gebruikmaken van de garantie niet alleen financieel voordelig is, maar ook bijdraagt aan duurzamer consumentengedrag.