Close Menu
    vrijdag 19 december
    Trending
    • ‘Elektrische bedrijfswagens worden goedkoper, maar ondernemers blijven terughoudend’
    • ‘Gebruik van AI speelt centrale rol in kerstinkopen 2025, maar keuzestress blijft groot’
    • NFIR vernieuwt cyberdetectiedienst voor betere bescherming tegen digitale aanvallen
    • Nieuwe ‘AI-verkoper’ Ping adviseert klanten van GSMWEB.nl
    • Copaco breidt AV-assortiment uit met montageoplossingen van B-Tech AV Mounts
    • Trust behoudt gouden EcoVadis-status en breidt duurzaamheidsinspanningen verder uit
    • LG toont volledig transparante 4K OLED TV op MASTERS EXPO
    • EP:Tummers verkoopt als eerste Nederlandse retailer televisie met RGB MiniLED-technologie van Hisense
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘ACM start campagne om misverstanden over wettelijke garantie aan te pakken’

    11 september 2025

    De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft in de eerste helft van dit jaar al 3500 meldingen ontvangen van consumenten die problemen ervaren met de garantie op producten zoals wasmachines, smartphones en koffiezetapparaten. Dit aantal ligt bijna net zo hoog als het totaal over heel vorig jaar, toen er 3900 meldingen binnenkwamen. De toezichthouder start daarom een publiekscampagne om consumenten beter te informeren over hun rechten, zo meldt de NOS.

    De klachten richten zich vooral op verkopers die ten onrechte stellen dat na twee jaar geen garantie meer geldt. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat bijna 40 procent van de consumenten denkt dat de garantie stopt na die periode, terwijl de wettelijke regeling voorschrijft dat een product zolang moet meegaan als je redelijkerwijs mag verwachten. Vooral bij duurdere producten mag een langere gebruiksduur worden verwacht, aldus ACM-bestuurslid Martijn Ridderbos.

    Volgens de wet moet een verkoper bij een ondeugdelijk product zorgen voor kosteloze reparatie, vervanging of teruggave van het aankoopbedrag, zolang het defect niet aan de consument te wijten is. Ook bijkomende kosten, zoals onderzoek of verzending, zijn voor rekening van de verkoper. Toch vindt ruim een derde van de ondervraagden het gebruik van garantie te veel gedoe, en voelt een even groot percentage zich ongemakkelijk bij het maken van een klacht.

    De meeste meldingen betreffen consumentenelektronica en witgoed. Bedrijven in deze sectoren hebben inmiddels een waarschuwingsbrief van de ACM ontvangen. Welke bedrijven dat zijn, maakt de toezichthouder nog niet bekend vanwege lopend onderzoek.

    Om consumenten praktisch te ondersteunen, heeft de ACM een pop-upwinkel op Utrecht Centraal geopend. Daar kunnen bezoekers informatie krijgen over hun garantierechten en tips over hoe zij het gesprek met de verkoper kunnen aangaan. Ridderbos benadrukt dat gebruikmaken van de garantie niet alleen financieel voordelig is, maar ook bijdraagt aan duurzamer consumentengedrag.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Opent in een nieuw venster) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Opent in een nieuw venster) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Opent in een nieuw venster) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Opent in een nieuw venster) E-mail
    • Klik om af te drukken (Opent in een nieuw venster) Print
    Previous ArticleApple onthult iPhone 17 Air: dunste iPhone ooit staat naast vernieuwde Pro- en standaardmodellen
    Next Article TPV Technology krijgt hoogste duurzaamheidsscore van EcoVadis

    Related Posts

    ‘Veel foutieve prijsinformatie in aanloop naar Black Friday’

    11 december 2025

    Ook ShowStoppers keert weer terug tijdens technologiebeurs CES 2026

    27 november 2025

    Coolblue start Black Friday-verkopen, maar: ’timing is k*t!’, aldus Pieter Zwart

    13 november 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.