Zakelijke kopers geven de voorkeur aan betalen op factuur, maar online is deze betaalwijze nog lang niet de norm. Slechts de helft van de zakelijke online aankopen wordt op deze manier afgerekend, terwijl ruim 90 procent van de zakelijke inkopers hun bestellingen via het internet plaatst. Dat zegt Roderick Witjas, Innovation Manager bij ABN AMRO, in een opiniestuk Emerce.

Volgens Witjas ontstaat er door het ontbreken van achteraf betalen een vertrouwenskloof tussen kopers en verkopers. Verkopers vrezen dat facturen niet op tijd worden betaald, wat vooral voor kleinere bedrijven een risico vormt voor de cashflow. Tegelijkertijd willen kopers zekerheid dat bestelde producten worden geleverd en aan de verwachtingen voldoen, zeker bij grote bestellingen waarbij vooruitbetalen kan leiden tot financiële druk.
Ook administratieve rompslomp speelt een rol. Veel verkopers vragen eerst om meerdere vooruitbetalingen en uitgebreide bedrijfsinformatie voordat een klant op factuur mag betalen. Dit leidt tot afhakers en gemiste omzet.
Banken kunnen volgens Witjas een brug slaan tussen koper en verkoper door op te treden als vertrouwde tussenpersoon. Door onder meer kredietchecks en fraudecontroles uit te voeren, wordt het risico voor de verkoper beperkt en krijgt de koper de kans om achteraf te betalen. ABN AMRO biedt bijvoorbeeld een dienst waarbij de bank het debiteurenrisico overneemt en de verkoper direct uitbetaalt na verzending van de bestelling.
Door technologische ontwikkelingen, zoals AI-gestuurde verificaties, kan het achteraf betalen proces snel en veilig verlopen. Dit verlaagt de drempel voor zowel koper als verkoper. Witjas stelt dat het nu tijd is om van online achteraf betalen de standaard te maken in de B2B-sector. Dat kan zorgen voor hogere conversies en grotere orderwaardes, aldus Emerce.