Close Menu
    zondag 19 oktober
    Trending
    • Ook in 2026 weer Nederlandse handelsmissie naar technologiebeurs CES in Las Vegas
    • Brekr introduceert longtail e-bike L250 ‘voor stedelijk vervoer’
    • MediaMarkt biedt same day delivery nu ook in Rotterdam en Dordrecht aan
    • ‘iPhone Air onderstreept wereldwijde trend naar ultradunne smartphones’
    • Logitech lanceert opvolger van iconische muis
    • Bol introduceert vernieuwd Grote Speelgoedboek met doe-katern en interactieve app
    • Nuki brengt slim deurslot naar autodashboard met CarPlay-widget
    • Laatste dag van Amazon Prime Deal Dagen: koopjes eindigen vannacht
    Elektro Retail Magazine
    • Home
    • Nieuws
    • TV-trends 2025
    • Groothandels
    • Evenementen
      • IFA
      • Trade Mart
    • Service
    • Abonneren
    • Adverteren
    Elektro Retail Magazine

    ‘Achteraf betalen vergroot vertrouwen bij zakelijke online aankopen’

    1 mei 2025

    Zakelijke kopers geven de voorkeur aan betalen op factuur, maar online is deze betaalwijze nog lang niet de norm. Slechts de helft van de zakelijke online aankopen wordt op deze manier afgerekend, terwijl ruim 90 procent van de zakelijke inkopers hun bestellingen via het internet plaatst. Dat zegt Roderick Witjas, Innovation Manager bij ABN AMRO, in een opiniestuk Emerce.

    Foto: rupixen via Unsplash. Illustratief. 

    Volgens Witjas ontstaat er door het ontbreken van achteraf betalen een vertrouwenskloof tussen kopers en verkopers. Verkopers vrezen dat facturen niet op tijd worden betaald, wat vooral voor kleinere bedrijven een risico vormt voor de cashflow. Tegelijkertijd willen kopers zekerheid dat bestelde producten worden geleverd en aan de verwachtingen voldoen, zeker bij grote bestellingen waarbij vooruitbetalen kan leiden tot financiële druk.

    Ook administratieve rompslomp speelt een rol. Veel verkopers vragen eerst om meerdere vooruitbetalingen en uitgebreide bedrijfsinformatie voordat een klant op factuur mag betalen. Dit leidt tot afhakers en gemiste omzet.

    Banken kunnen volgens Witjas een brug slaan tussen koper en verkoper door op te treden als vertrouwde tussenpersoon. Door onder meer kredietchecks en fraudecontroles uit te voeren, wordt het risico voor de verkoper beperkt en krijgt de koper de kans om achteraf te betalen. ABN AMRO biedt bijvoorbeeld een dienst waarbij de bank het debiteurenrisico overneemt en de verkoper direct uitbetaalt na verzending van de bestelling.

    Door technologische ontwikkelingen, zoals AI-gestuurde verificaties, kan het achteraf betalen proces snel en veilig verlopen. Dit verlaagt de drempel voor zowel koper als verkoper. Witjas stelt dat het nu tijd is om van online achteraf betalen de standaard te maken in de B2B-sector. Dat kan zorgen voor hogere conversies en grotere orderwaardes, aldus Emerce.

    Deel dit:

    • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
    • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
    • Klik om te delen op WhatsApp (Wordt in een nieuw venster geopend) WhatsApp
    • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
    • Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend) Print
    Previous ArticleEZVIZ introduceert batterijcamera’s met 24/7 opnamefunctie en AI-detectie
    Next Article Dell en NVIDIA breiden samenwerking uit om AI voor bedrijven eenvoudiger te maken

    Related Posts

    Brekr introduceert longtail e-bike L250 ‘voor stedelijk vervoer’

    15 oktober 2025

    Philips introduceert ultracompacte USB-stick met 128 GB opslagcapaciteit

    17 september 2025

    Apple onthult iPhone 17 Air: dunste iPhone ooit staat naast vernieuwde Pro- en standaardmodellen

    10 september 2025

    Comments are closed.

    Lees ERM
    Hierboven een recent exemplaar van ERM. Wil je maandelijks ERM ontvangen? Kijk dan op onze pagina Abonnement voor een geweldige introductiekorting!
    Contact
    Pressure Media
    Postbus 16
    8070 AA Nunspeet
    +31 6 18118260
    info@pressuremedia.nl
    Abonneer je op deze blog

    Wil je niet wachten tot de volgende nieuwsbrief en meteen een bericht krijgen als wij hier iets nieuws posten? Meld dan hieronder jouw email-adres aan!

    Nieuwsbrief
    Meld je aan voor onze nieuwsbrief en krijg toegang tot onze Premium Content. (Werkt niet als een adblocker wordt gebruikt)
    Copyright © 2025. Pressure Media

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

     

    Reacties laden....
     

    Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.