De Nederlandse consument geeft deze maand 730 miljoen euro meer uit dan vorig jaar. Daarmee komt het totaal op 15,6 miljard euro. Dat heeft ABN Amro becijferd.
Hoe positief de omzetstijging ook klinkt, de term verhult een deel van de waarheid, schrijft Emerce. De bank deed een steekproef onder 1.250 consumenten en verneemt dat men minder spulletjes kan kopen dan een jaar geleden. Anders gezegd: ook cadeaus zijn duurder geworden.
Consumenten verwachten met Sint en Kerst meer uit te geven dan vorig jaar: ruim een kwart (28%) van de consumenten verwacht meer uit te geven dan vorig jaar. Eén op de vijf verwacht minder uit te geven. Prijsstijgingen van het afgelopen jaar (46%), bewuster uitgeven en aankopen beperken tot noodzakelijke items (40%) zijn de meest genoemde redenen om minder uit te geven in december.
12 procent via webwinkels, de rest via fysieke winkels
Ruim twaalf procent van de detailomzet komt voor rekening van webshops, de rest via fysieke winkels. Veel webwinkels realiseren veertig procent van de jaaromzet in het vierde kwartaal.
Bijna de helft van de respondenten geeft aan dat ze moeilijkheden ervaren als gevolg van prijsstijgingen. ”Vooral de jongste doelgroep kampt hiermee. Een andere belangrijke reden met bijna veertig procent is het bewuster kiezen en de aankopen beperken tot noodzakelijke items. Dit is vooral het geval bij de vrouwen en jongeren. Tenslotte handelt een derde voorzichtig vanwege de economische situatie, en dit betreft vooral 55-plussers.”
Sinterklaas, zo laat de bank verder zien, wordt dit jaar iets vaker gevierd dan vorig jaar: van 48 naar 52 procent.